‘The Visual Life of Social Affliction’ is een reizende tentoonstelling met 11 kunstenaars uit het Caribisch gebied en de Caribische diaspora rondom de verbeelding van sociaal lijden. Met werken die soms aangrijpend zijn, maar ook vol schoonheid en hoop, engageren de kunstenaars zich met de lange ervaring van geweld en verlies in de regio.

De tentoonstelling vertrekt vanuit de erkenning dat de Caribische samenlevingen zijn voortgekomen uit genocide onder de oorspronkelijke bevolking, slavernij van Afrikanen, en dwangarbeid van Hindoestanen en Javanen onder koloniale regimes – een geschiedenis van structureel geweld waarvan de weerslag op het sociale leven vandaag nog steeds voelbaar is. De expositie probeert de diepe impact van deze overgeleverde machtspatronen op de levens van mensen in beelden te vangen.

‘The Visual Life of Social Affliction’ is een project van Small Axe, internationaal tijdschrift voor Caribische kunstkritiek. De naam ‘Small Axe’ (‘kleine bijl’) is ontleend aan een Jamaicaans gezegde dat dankzij Bob Marley alom bekend werd: “If you are a big tree, we are a small axe”. Het inspireerde de gedachte achter Small Axe dat relatief marginale creatieve en kritische stemmen een verschil kunnen maken door betrokken te blijven bij mensen met Caribische achtergrond en de veranderende contexten waarin zij leven.

Voor dit Small Axe project werd nieuw werk gemaakt door kunstenaars Blue Curry (Bahamas/Londen), Florine Démosthène (Haiti/New York), Ricardo Edwards (Jamaica), Deborah Jack (Sint Maarten/Jersey City, NJ), Patricia Kaersenhout (Nederland), Miguel Luciano (Puerto Rico/New York), Anna Jane McIntyre (Canada), René Peña (Cuba), Marcel Pinas (Suriname), Belkis Ramírez (Dominicaanse Republiek), en Kara Springer (Barbados/Toronto). Tien schrijvers uit de Caribische diaspora werden uitgenodigd om voor de begeleidende publicatie over de kunstenaars te schrijven. David Scott en Erica Moiah James hebben de tentoonstelling samengesteld.

Project Wiaspora x TENT: podcast conversations

lees meer

In deze podcastreeks onderzoeken Gyonne Goedhoop, Richard Kofi en Simone Zeefuik samen met diverse gastsprekers wat ‘Caribisch zijn’ betekent in verschillende Nederlandse steden. De gesprekken vinden plaats in TENT en zijn te beluisteren zijn via Project Wiaspora op Spotify.  

Dit project kwam tot stand dankzij de genereuze steun van de Andy Warhol Foundation in New York. Deze Europese editie van de tentoonstelling is een samenwerking tussen TENT en het Research Center for Material Culture / Wereldmuseum Rotterdam.

Foto’s zijn gemaakt door Aad Hoogendoorn en Jarmil Martis.