Sofian Audry (CA), Simon and Tom Bloor (UK), Bernhard Bretz (DE), Frank Bruggeman (NL), Teresa Cebrián (ES), Derek Cracco (US), Laetitia Gendre (FR), Nikolaus Gansterer (AT), Giancarlo Pazzanese (CL), Silke Koch (DE), Giuseppe Licari (IT), Maider Lopez (ES), Marcela Moraga (CL), Yvette Poorter (CA), Nathan Redwood (US), Susan Schmidt (DE), Andrea Schneemeier (HU), Helmut Smits (NL), Trixi Weis (LU), Aeneas Wilder (UK), Emile Zile (AU)

Rotterdam kent een voor Nederland uniek netwerk van residence-plekken, waarin vooral het artist-to-artist principe centraal staat. B.a.d, Kaus Australis, Het Wilde Weten, Duende, Kunst & Complex en anderen – waren en zijn ateliergebouwen waar lokale kunstenaars werken die tevens gastheer zijn voor buitenlandse vakgenoten die een periode in Rotterdam willen verblijven. Plekken als Duende en Kunst & Complex initieerden een levendig uitwisselingsklimaat. B.a.d, Het Wilde Weten en Kaus Australis bieden hun internationale gasten niet alleen een atelier, maar ook een podium. This Neck of The Woods was tussen 2005-2007 tijdelijk Canadees grondgebied en ontving vele internationale gasten. De Dankzij de Rotterdamse traditie van door kunstenaars geïnitieerde gastlocaties, zijn Rotterdamse kunstenaars deel van een levendige internationale community.

Een residenceperiode is voor een kunstenaar meestal het moment om indrukken, contacten en inspiratie op te doen. De kunstenaar trekt de stad in, zoekt, kijkt, denkt en ontdekt. Het zijn ervaringen die later op een andere plek zichtbaar worden in het werk. Wrong Time, Wrong Place draaide dit principe om en liet juist op de plek van het ontstaan het werk van de kunstenaar zien, om zo ook de verhouding van de residence-kunstenaar tot de caleidoscopische werkelijkheid van Rotterdam te bevragen. Centrale vragen waren: Waarom is Rotterdam zo aantrekkelijk voor buitenlandse kunstenaars? Wat zoeken ze hier dat ze elders niet kunnen vinden? En wat is het effect op de Rotterdamse kunstgemeenschap van deze constante stroom bezoekers?

Residency in the tentoonstelling
Het architecten-/vormgeversduo Ooze, (Eva Pfannes en Sylvain Hartenberg) ontwierp voor Wrong Time, Wrong Place een grafisch grid als onderlegger van de tentoonstelling. De deelnemende residenten vormden een brede groep van eenentwintig kunstenaars, met vele nationaliteiten, en even zovele media waarin gewerkt wordt. In de tentoonstelling was zelfs een gastverblijf mogelijk: kunstenaar Yvette Poorter benoemde haar installatie Knock on Woods tijdelijk tot Canadees grondgebied waar kunstenaars tijdens de tentoonstelling een residence-periode konden doorbrengen.

Met dank aan B.a.d, Het Wilde Weten, Kunst & Complex, Kaus Australis, Duende, Knock on Woods, Europese Culturele Stichting en de Canadese Raad voor de Kunsten.

kunstenaars

Sofian Audry (CA), Simon and Tom Bloor (UK), Bernhard Bretz (DE), Frank Bruggeman (NL), Teresa Cebrián (ES), Derek Cracco (US), Laetitia Gendre (FR), Nikolaus Gansterer (AT), Giancarlo Pazzanese (CL), Silke Koch (DE), Giuseppe Licari (IT), Maider Lopez (ES), Marcela Moraga (CL), Yvette Poorter (CA), Nathan Redwood (US), Susan Schmidt (DE), Andrea Schneemeier (HU), Helmut Smits (NL), Trixi Weis (LU), Aeneas Wilder (UK), Emile Zile (AU)