Café con Leche - TENT Rotterdam | Platform voor hedendaagse kunst Café con Leche - TENT Rotterdam | Platform voor hedendaagse kunst

TENT online

Café con Leche
Café con Leche - TENT Rotterdam | Platform voor hedendaagse kunst

Café con Leche

Podcast
Nederlands

Gyonne Goedhoop, Richard Kofi & Simone Zeefuik in gesprek met beeldend kunstenaar Jorge Coffie en onderzoeker en modeontwerper Laurindo Andrea. Zij hebben door hun werk en ervaring toegang tot belangrijke historische bronnen en archieven. Hoe zetten zij hun toegang in om bruggen te bouwen tussen het Caribisch gebied, de Afro-Caribische diaspora en de Afro-Rotterdamse gemeenschappen die niet uit het Caribisch gebied komen?

Welke acties zijn nodig om barrières te doorbreken en onderlinge verschillen binnen onze gemeenschappen te overbruggen? En hoe geef je onderlinge solidariteit vorm als economische en andere externe factoren zorgen voor klassenverschillen en rolverwachtingen?We beginnen het gesprek met een mooi voorbeeld van Jorge over je thuis voelen op Curaçao in tijden van corona. Hij noemt de Cafe con Leche als symbool voor de veranderingen die er nu plaatsvinden. Stadsdichter van Rotterdam Dean Bowen is ook even van de partij.

Inspiratiebron voor dit gesprek is het werk van Blue Curry uit de tentoonstelling The Visual Life of Social Affliction in TENT, door transnationaal Caribisch kritisch platform Small Axe. Met een installatie van badpakken daagt hij het toeristische beeld van het Caribisch gebied als paradijs uit, en legt hij de vinger op de economische en sociale realiteiten die dit beeld in stand houden.(1)

Jorge Coffie (Dominicaanse Republiek, 1989) is beeldend kunstenaar en performer. In zijn werk richt hij zich op thema’s als migratie, identiteit, zelfacceptatie, en queer politiek in de Afro-Carribische context.

Laurindo Andrea (Curaçao, 1968) is als mode-ontwerper en -historicus geïnteresseerd in het heropenen en heractiveren van archieven van een beladen verleden. Recent maakte hij onder meer samen met musicus Vernon Chatlein de voorstelling ‘Voices from Letters: Zikinzá’.

Over TENT x Project Wiaspora #2

In deze reeks podcastgesprekken staan het welzijn, de arbeid en de cultuur van de Caribisch-Nederlandse gemeenschappen centraal.

Aanleiding voor de gesprekken was de expositie The Visual Life of Social Affliction door Caribisch kritisch platform Small Axe (NY). Small Axe bouwt met een transnationaal tijdschrift en andere projecten vanuit een Caribisch vertrekpunt aan een ander perspectief op de opvattingen die de moderne wereld hebben bepaald – opvattingen over ras, klasse, gender, macht, democratie, de natiestaat, ontwikkeling en cultuur. Hun motto is het Jamaicaanse gezegde ‘if you are a big tree, we are a small axe’, een krachtig beeld voor hoe kleingehouden, gemarginaliseerde stemmen het op kunnen nemen tegen heersende denkbeelden en verhoudingen.

In respons op het Small Axe project in TENT kijken programmamaker Gyonne Goedhoop en gastprogrammeurs Richard Kofi & Simone Zeefuik van Project Wiaspora samen met verschillende makers en denkers vanuit een Caribisch perspectief naar Nederland.

Biografie

Gyonne Goedhoop is cultuurprogrammeur, mede-initiator van Counter/Narratives en als programmamaker verbonden aan TENT Rotterdam.

Richard Kofi is kunstenaar, curator en als hoofd programmering verbonden aan het Bijlmer Parktheater.

Simone Zeefuik is schrijver, cultuurprogrammeur en organisator. Ze is onder meer verbonden aan het Bijlmer Parktheater en het Sandberg Instituut.

Voetnoten

Blue Curry’s art may first appear playful and whimsical. The artist sees his practice as something of a trick—open to interpretation, without a clear framework, purposely vague. How the installation of swimsuits read in The Bahamas (where the artist grew up) or outside its primary reference space is therefore entirely up to the viewer. They may remain familiar objects, read as being out of place in the gallery. They may evoke a set of questions about geography, territory, spectacle, and tourism, or they may conjure something that is difficult to explain verbally, allowing the work to haunt one’s consciousness.

Perhaps this haunting is produced by the presence and absence of Blackness that is intertwined with Curry’s work. Something as mundane as a bathing suit brings up histories of exploitation, segregation, and commodification that have shaped The Bahamas–from the colonial plantation economy to the tourist economy of today.

Social affliction here becomes a complex narrative about how the tourist industry, and its myth of the Bahamas as a tropical holiday paradise, affect different bodies differently, and how violence becomes inscribed in the marking of geographies and the making of political economies. It is the ongoing presence of this violence that calls for a deeper interrogation of the abjection of Black Bahamians in a wider discussion on how tourist culture and its cliché conceptions of authenticity objectify Black bodies and Black culture.

The commodification and consumption of Blackness occurs within the global contemporary art world in similar ways to tourist culture. Seeing the bathing suits as sculptural objects within the context of a haunted colonial presence in the form of tourism also stages whiteness in this encounter.