Winnaar Dolf Henkes Prijs 2019: Evelyn Taocheng Wang

De jury van dit jaar, bestaande uit Fons Hof (directeur Art Rotterdam), Ingrid Commandeur (kunstcriticus en Course Director MA in, Art Piet Zwarte Institute), Tirzo Martha (beeldhouwer en performancekunstenaar) en Katarina Zdjelar (winnaar Dolf Henkes Prijs 2016), brengt over de nominaties het volgende statement uit: “Wij hebben een keuze kunnen maken uit een groot arsenaal aan kunstenaars die verbonden zijn aan de stad Rotterdam of aan Curaçao en soms aan beiden. De dynamiek en veelzijdigheid van het werk was opvallend en deze rijkdom aan verschillende posities heeft de jury getracht naar voren te laten komen in haar keuze. Overgangsgebieden naar design en wetenschap, jonge radicaliteit van het beeld, onopgesmurkte maatschappelijke geëngageerdheid en jezelf ontdekken in een globale wereld, zijn allemaal aspecten van de hedendaagse kunstpraktijken die tot uitdrukking komen bij de genomineerden van de Dolf Henkes Prijs 2019.”

Het juryrapport
De jury vindt het geweldig om te zien hoe Evelyn Taocheng Wang in haar werk, poëzie en werkelijkheid met elkaar laat afwisselen en samen laten komen tot een groter verhaal, waarin haar persoonlijke aanwezigheid steeds de leidraad blijft. Haar prachtige tekeningen, animaties en films zijn zowel geloofwaardig, als ongrijpbaar en verontrustend. Haar werk lijkt rustig en terloops, toch merk je vrijwel meteen dat schijn bedriegt en het een lading heeft, die zich niet gemakkelijk in woorden laat vangen. In haar ruimtelijke installatie weet zij de toeschouwer steeds te verleiden tot andere doorkijkjes en verbanden in dit geheel.

Over de winnaar
Evelyn Taocheng Wang (Chengdu, China, 1981) won in 2016 de Volkskrant Beeldende Kunst prijs en in dat zelfde jaar de Dorothea von Stetten kunstprijs in Duitsland. Met haar serie ‘Massage near me’, deelde ze haar ervaringen uit een Chinese massagesalon op de Amsterdamse Wallen. Wang is opgeleid in traditionele Chinese schilderkunst en studeerde kunst aan de Städeschule in Frankfurt en De Ateliers in Amsterdam.

Roxette Capriles (Curaçao, 1993) studeerde in 2016  af op de Willem de Kooning academie in Rotterdam en werkte als voormalig IBB- alumni (The Instituto Buena Bista, Curaçao Center for Contemporary Art) mee aan de afgelopen twee edities van het ‘All you can Art’ summerschool project van de Kunsthal.

Priscila Fernandes (Portugal, 1981) heeft als beeldend kunstenaar internationaal meerdere tentoonstellingen op haar naam staan en coördineert momenteel het artist-in-residence verblijf, Het Wilde Weten in Rotterdam. Ze exposeerde naast in TENT onder andere ook tijdens de Biënnale van São Paulo, in het Rekjavik Art Museum en in het Fundació Joan Miró in Barcelona. In 2011 ontving ze de Prix de Rome Basic Prize for Visual Arts.

lees meer

Emma van der Leest (Gelderland, 1991) werkt als bio-kunstenaar met processen en organismen zoals bacteriën, paddenstoelen en cellen binnen de biotechnologie. Van der Leest is oprichter en creative director van BlueCity Lab, een biotechnologiebedrijf en laboratorium dat experimenteert met droge en natte materialen, gevestigd in het voormalige Rotterdamse zwembad Tropicana. In 2015 studeerde ze Cum Laude af aan de studie Product Design op de Willem de Kooning Academie.

Credits
De Dolf Henkes Prijs is een initiatief van Stichting Henkes. De stichting stelt zich onder meer een gunstig Rotterdams kunstklimaat ten doel. De Dolf Henkes Prijs 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Henkes, Stichting Verzameling van Wijngaarden-Boot, De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Stichting Stokroos en TENT, onderdeel van CBK Rotterdam.

 

Events bij deze tentoonstelling

kunstenaars

Winnaar Dolf Henkes Prijs 2019: Evelyn Taocheng Wang