credits +-

All the Cunning Stunts, Jay Bernard, Pauline Boudry / Renate Lorenz, Alberto García del Castillo m/ Steev Lemercier & César Segarra, Angelica Falkeling, Hannah James, Alex Mawimbi, Floriane Misslin, Olle Lundin, Rory Pilgrim, Julius Thissen, Geo Wyeth

Met een tentoonstelling en performanceprogramma engageerde TENT zich met de behoefte aan veiligheid en erkenning van de LHTB+ gemeenschap, en vierde tegelijkertijd de optimistische en tegendraadse verbeelding van deze groep van een wereld die nog moet komen.

De LHTB+ gemeenschap kent een levendige geschiedenis van activisme en strijd om rechtvaardigheid en erkenning, die samenhangt met feminisme en burgerrechtenbewegingen. De radicale overlevingsstrategieën uit de jaren 1980 en ’90 hebben plaatsgemaakt voor speelse zelfpresentatie en manieren van leven die zich niet conformeren aan heersende normen.

Nieuwe technologieën en digitale platforms spelen hierin vaak een belangrijke rol:  tegenwoordig engageren LHTB+ groepen zich veelvuldig op online platforms als YouTube en Instagram. Tegelijkertijd worden de queer woorden en beelden die ooit een uiting waren van verzet of bedoeld waren om een veilige eigen ruimte voor zichzelf te claimen, steeds vaker overgenomen door de mainstream cultuur en marketingmachines.

Belichaming en queer verbeelding
De kunstenaars in deze tentoonstelling reflecteerden op LHTB+-lichamen en gemeenschappen in de samenleving, online en in populaire cultuur. Ze zijn geïnteresseerd in het belichamen van anders-zijn, het bevragen van genderrollen, en het opnieuw toe-eigenen van queer woorden en beelden. Hierbij gaan het persoonlijke en het politieke vaak samen.

Samen met leden van de Rotterdamse LHBT+- gemeenschap ontwikkelde Rory Pilgrim bijvoorbeeld een nieuw werk rondom de behoefte aan een herkenbare fysieke plek in de publieke ruimte om samen te komen. De samenwerking resulteerde in de performance ‘Holographic Futures‘.

Het collectief All the Cunning Stunts toonde een monumentaal wandwerk in low-tech Photoshop stijl, gebaseerd op hun fascinatie voor queer stock beeldverzamelingen en geïdealiseerde representaties van queer lichamen.

Olle Lundin maakt een nieuw interactief werk waarvoor hij onderzoek doet naar het gebruik van hashtags door de queer gemeenschap in online omgevingen.

Floriane Misslin presenteerde een polyptiek waarin ze de belangrijkste strategieën en waarden achter de  gender-loze identiteiten in de hedendaagse mode blootlegt.

De video-installaties van Hannah James en Julius Thissen bevragen rollenpatronen en sociale verwachtingen van vrouwelijke en mannelijke genderidentiteiten.

Geo Wyeth toonde een installatie en de performance ‘Juice CrosxxxSing’, rondom de figuur van de crossing guard.

Alberto García del Castillo en Steev Lemercier zongen en lazen uit ‘Merman‘, een queer reisverslag geschreven door Alberto García del Castillo.

Met haar performance ‘Repair‘, nodigde Angelica Falkeling het publiek uit in een tv-set waar de opnamen garant stonden voor vrolijke mislukking met een hoop lo-fi queer kitsch.

Among Other Things, I’ve Taken up Smoking werd samengesteld door TENT curator Jesse van Oosten.

Het nieuwe werk van Rory Pilgrim werd ondersteund door het programma BKOR (Beeldende Kunst en Openbare Ruimte) van CBK Rotterdam.

 

kunstenaars

All the Cunning Stunts, Jay Bernard, Pauline Boudry / Renate Lorenz, Alberto García del Castillo m/ Steev Lemercier & César Segarra, Angelica Falkeling, Hannah James, Alex Mawimbi, Floriane Misslin, Olle Lundin, Rory Pilgrim, Julius Thissen, Geo Wyeth