Kunstenaar Sjoerd Westbroek presenteert een drietal korte documentaires waarin verzamelingen op verschillende niveaus functioneren: als kunstwerk, als archief en als geheim. In Marcel Broodthaers: Musée d’art du XVIIe siècle (1969) van Jef Cornelis zien we het museum dat Broodthaers in zijn woning inrichtte. Het is een museum zonder kunstwerken, maar het museum als instituut is een kunstwerk. Alain Resnais’ Les statues meurent aussi (1953) vertelt hoe Afrikaanse sculpturen hun betekenis verliezen zodra ze buiten de context van een cultus of ritueel in een Europees museum worden getoond. In de korte film Une collection particulière (1973) van Walerian Borowczyk toont de regisseur zijn collectie erotische afbeeldingen en objecten, de camera speelt mee in een spel van verbergen en onthullen.
events
Resource & Recollect
Donderdagavond 4 juni staat TENT op zijn grondvesten te trillen. Met een ’staande golf’ performance laat geluidskunstenaar Radboud Mens de bezoekers in TENT niet alleen het geluid horen, maar ook fysiek ervaren. Mens geldt als een van de kopstukken binnen de Nederlandse Noise-scene en neemt deel aan de tentoonstelling Source Material met een jukebox vol referentiemateriaal voor zijn noise-muziek. TENT fungeert vanavond als bron voor zijn performance: de tentoonstellingsruimte wordt niet alleen als klankkast gebruikt, de toeschouwers zullen de frequentiesculptuur ook zelf lijfelijk ervaren. Met het fysieke aspect geeft Mens een extra dimensie aan zijn geluidsperformances.