Pieter Paul Pothoven zal zijn project introduceren dat de Revolutionaire Anti-Racistische Actie (RARA) zowel documenteert als visualiseert. Dit anonieme collectief vocht in de jaren 1980 en ’90 tegen racisme, seksisme, onderdrukking en uitbuiting: de voortdurende erfenis van de Nederlandse imperialistische geschiedenis. Hun acties omvatten het in brand steken van bedrijven in Nederland die financieel profiteerden van Apartheid in Zuid-Afrika, waaronder Shell en MAKRO. Hij zal spreken over zijn persoonlijke motivatie om een reeks werken en teksten te maken en om een archief over RARA samen te stellen voor het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG); zijn pogingen om een beter begrip te krijgen van dit anonieme anti-imperialistische collectief dat tot op heden ongrijpbaar is gebleven; en de hedendaagse betekenis van hun politieke gedachte en praktijk. In A Balancing Act zal Pothoven met name verbanden leggen met de werken die deel uitmaken van de huidige tentoonstelling, waarin hij inzoomt op de mislukte bombardementen op het Van Heutsz-monument in Amsterdam (1984).
In verband met zijn werk in de tentoonstelling What Plants Were Called Before They Were A Name (2017), zal Uriel Orlow zijn lezing presenteren Gray, Green, Gold (en Red), die de thema’s en aandachtspunten van Orlow’s project Theatrum Botanicum ( 2015-2018), waarbij planten en tuinen worden beschouwd als actieve agenten in de politiek en geschiedenis. Na menselijke verwikkelingen, onderzoeken grijs, groen, goud (en rood) de rol van de tuin Nelson Mandela en zijn medegevangenen geplant op de gevangenis van Robben tijdens hun 18-jarige opsluiting, de implicaties van een voortdurende strijd tussen een bloem en een eekhoorn, evenals het lot van uitheemse soorten in Europa en Zuid-Afrika.