Museumwanden, persberichten, planten, zaalteksten, sokkels, beamers en stekkers; het zijn objecten die een tentoonstelling ‘maken’, maar door de toeschouwer vaak voor lief worden genomen. Ze bestaan pas als kunstwerk zodra ze worden genoemd op het titelbordje of in de zaaltekst. Wat zijn eigenlijk onze intenties met de objecten in de tentoonstellingsruimte wanneer we ze een andere functie toewijzen? A Night at The Museum of Unconditional Surrender doet een poging om de verhouding tussen de beschouwer en de objecten in de tentoonstelling op losse schroeven te zetten. Presentaties, opstellingen en performances zullen spelen met deze dikwijls afgebakende rollen, van passieve subjecten naar actieve objecten, en vice versa.

Alexis Blake presenteert How to Handle an Object. Op verzoek van Blake worden een aantal mensen onderdeel van een choreografie waarin zij een object hanteren dat ze in het dagelijks leven gebruiken. De Antwerpse kunstenaar Wesley Meuris vertelt over FEAK (Foundation for Exhibiting Art & Knowledge), een overkoepelend instituut dat instaat voor de hele professionele omkadering van de kunsten, van het product tot aan de dienstverlening. De performance-lezing van Yoeri Guépin is een visuele reis gericht op objecten in verschillende gedaanten: de index, de database, de collectie en de tentoonstelling. In Se non é vero é ben trovato vertelt David Bernstein over een architectuurwedstrijd voor een glamping resort in Maleisië. Deze performance met sculptuur onderzoekt de methode van ‘thinging’, een wederkerige manier van denken, dingen maken, denken via dingen en dingen gebruiken als lens om naar weer andere dingen te kijken. Niekolaas Johannes Lekkerkerk, directeur van The Museum of Unconditional Surrender, zit het A Parliament of Artists Things voor, een gesprek met kunstenaars Tim Hollander en Hannah James over het recht op zeggenschap voor objecten. Tijdens deze museumnacht is er tevens een doorlopende vertoning van Collection Cinema (2015), een museale filmcompilatie van Museum of Museum, en muziek van Musique Chienne, ‘music from Brussels for people and dogs‘.

Programma
21.00     Welkomstwoord en introductie door de directeur van The Museum of Unconditional Surrender
21.15     The Thing that Disappeared into Other Things – performance-lezing door Yoeri Guépin
21.45     Se non é vero é ben trovato – performance door David Bernstein
22.15     Foundation for Exhibition Art & Knowledge (FEAK) – presentatie door Wesley Meuris
22.45     A Parliament of Artists and Things – Tim Hollander, Hannah James en Niekolaas Johannes Lekkerkerk
23.15     How to Handle an Object? – performance door Alexis Blake
23.30    Cocktails, muziek van Musique Chienne en een doorlopende vertoning van Collection Cinema (2015), een film van Museum of Museum

Datum: zaterdag 6 juni, 21.00 uur
Locatie: TENT, Witte de Withstraat 50 Rotterdam
Entree: €3,-
Voertaal: Engels