credits +-

Folkert de Jong in het Middelheimmuseum

Over de sprekers:
Hans Theys is een van de bekendste auteurs over kunst en cultuur in België. Hij schreef monografieën over kunstenaars als Panamarenko, Luc Deleu, Ann Veronica Janssens en Michel Francois en publiceerde in 2012 Focus, een blik op 100 Belgische kunstenaars. Theys is tentoonstellingsmaker, doceert aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en aan het KASK in GENT en schrijft voor het kunsttijdschrift ‹H›ART.

Sacha Bronwasser is kunsthistorica, auteur en curator. Ze spreekt en schrijft over beeldende kunst en film voor o.a. De Volkskrant en NTR, en is co-directeur van filmplatform Cinema Zuid. Ook is ze nauw betrokken bij de Volkskrant Beeldende Kunstprijs. In 2011 publiceerde ze Zo werken wij, waarin ze tien van de meest toonaangevende hedendaagse Nederlandse kunstenaars bij hun activiteiten volgde.

De sculpturen van Harold de Bree zijn replica’s van objecten die met oorlog worden geassocieerd. Ze krijgen vaak door de omgeving waarin hij ze plaatst een absurdistische lading, zoals bijvoorbeeld de levensgrote onderzeeër in de vijver voor het Gemeentemuseum Den Haag. De werken van De Bree houden het midden tussen een verheerlijking van of een commentaar op oorlogsmaterieel. De Bree’s werk was o.a. te zien in Manifesta7, de 55ste biënnale van Venetië, Gemeentemuseum Den Haag, Galerie Charlie Smith, Londen en NEST in Den Haag

Folkert de Jong wordt internationaal getoond en geroemd om zijn levensgrote beeldengroepen van Styrofoam en polyurethaanschuim. De Jong gebruikt het voor de kunst atypische polyurethaan (materiaal dat als isolatiemateriaal gebruikt wordt in onder andere de bouw) om complexe tableaus van groteske werelden te bouwen, die macht, geweld, rampspoed en andere verontrustende aspecten van de menselijke conditie tot onderwerp hebben. De Jong exposeerde onder meer in James Cohan Gallery, New York, Groninger Museum, Peres Projects, Los Angeles en The Saatchi Gallery in Londen.

Vanuit een sterk historisch besef en met groot politiek engagement werpt Anne Wenzel nieuw licht op de rol die kunst speelt in de verbeelding van macht, heroïek en geweld. De thema’s waar ze zich toe verhoudt worden door Wenzel vaak in samenhangende installaties van borstbeelden, bloemstukken, bokalen enen kroonluchters gepresenteerd. Ze neemt archetypen van de macht onder handen. Kenmerkend is haar eigenzinnige omgang met keramisch materiaal: door te experimenteren met formaten, chemische toevoegingen en radicale vervormingen zoekt zij de grenzen op van het medium sculptuur.

Voertaal: Nederlands
Entree: 3 euro