Pascal Gielen gaat in zijn lezing in op wat hij ’natte vlakke wereld’ noemt, een wereld waarin wij sinds de jaren negentig in toenemende mate in leven. De netwerksamenleving maakt relaties en de verbinding tussen culturen horizontaal, terwijl het heersende neoliberalisme tot hyperrelativisme van culturele verschillen leidt. Door de autoriteit van cijfers en de markt worden in de post-Fordistische steden de culturen en de Creative Commons vloeibaar gemaakt. Wat zijn de gevolgen van deze veranderingen op macro-sociologisch niveau voor de kunstenaar en voor creatieve arbeid?

Voertaal: Engels
Entree: €3,-

Pascal Gielen (1970) is professor Sociology of Art and Cultural Politics aan de Rijksuniversiteit Groningen, en directeur van het Research Centre Arts in Society. Hiernaast is Gielen lector van het lectoraat ‘Kunstpraktijk in de Samenleving’ aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Gielen schreef diverse boeken over hedendaagse kunst, cultureel erfgoed en cultuurpolitiek. In zijn recente publicaties ’Being an Artist in Post-Fordist Times’ (2009) en ’The Murmuring of the Artistic Multitude. Global Art, Memory and Post Fordism’ (2010) schrijft Gielen over hoe neoliberalisering en kapitalistische productiemodellen greep hebben op de globale kunstwereld en culturele industrie, en wat dit betekent voor de werkethiek van de kunstenaar.

Anna Tilroe (1946) is kunstcriticus en curator, en sinds 2010 bijzonder hoogleraar Kunst en Cultuur aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Tilroe publiceerde onder meer de boeken ’De Huid van de Kameleon’ (1996) en ’Het Blinkende Stof’ (2001). In het recent gepubliceerde pamflet ’De Ja-Sprong – naar een nieuwe vitaliteit in de kunst’, (2010) pleit zij voor een nieuw belang van kunst in de samenleving. Momenteel schrijft Tilroe voor De Groene Amsterdammer een serie essays over veranderende machtsstructuren in de kunstwereld van o.a. Londen, Parijs en Berlijn.

Driedelig symposium als onderdeel van de tentoonstelling Asymmetry
Bij de solotentoonstelling Asymmetry van Libia Castro en Ólafur Ólafsson in TENT wordt een driedelig symposium georganiseerd. Het symposium vindt plaats in de tentoonstellingsruimte, ingericht met felrood Wrong Furniture, tegen de achtergrond van een neonwerk dat alternerend ThE riGHt tO RighT en ThE riGHt tO WrOnG knippert. De eerste symposiumavond vond plaats op 9 februari met o.a. rechtsfilosofe Nina Power. De derde symposiumbijeenkomst vindt plaats op 17 april.

lees meer

Het werk van Libia Castro & Ólafur Ólafsson kan beschouwd worden als een doorlopend onderzoek naar de wijze waarop het leven, de samenleving en het individu worden beïnvloed door sociaaleconomische en politieke factoren. Een overzicht van hun werk is van 7 februari tot 5 mei te zien in de tentoonstelling ASYMMETRY in TENT.

Woensdag 17 april, 20.00 – 22.00 uur: ASYMMETRY – LOCAL PERSPECTIVE

Houd de website in de gaten voor updates over de inhoud van het komende symposium.