De kunstenaars zagen een verband tussen de kans die gokkers wagen in de hoop op geldelijk geluk, en de gok die migranten wagen als zij hun thuis verlaten in de hoop op een beter leven. Zij doken in de gokscenes van drie verschillende steden – Rio de Janeiro, Helsinki en Rotterdam – en raakten daar met migranten in gesprek over hun motieven en hun levens. Op intens persoonlijke, ontwapenende wijze maakten Gil & Moti indringende verhalen los, over gebrek aan perspectief, het gemis van thuis, de soms vijandige nieuwe omgeving, en de parallelle wereld van de gokhal of het gokspel als een mogelijkheid om daaraan te ontsnappen. Zij verwerkten die verhalen in zaalvullende installaties, waarin ze spelen met de specifieke sfeer en setting van de gokscenes in de drie steden. De hoofdrol is voor video’s, waarin ze de schurende documentaire werkelijkheid met burleske imitatie op de spits drijven of met liefdevolle aandacht verzachten.

Veldonderzoek in Rio, Helsinki en Rotterdam
Aan Wild Bet ging drie jaar veldonderzoek op locatie vooraf. In Rio de Janeiro volgden Gil & Moti het spoor van het illegale gokspel ‘Jogo de Bicho’ (dierenspel) dat overal op straat wordt gespeeld. Hier maakten ze een film met Gustav, die zich opwerpt als hun gokinstructeur en gids, hen de ontstaansgeschiedenis van het spel onthult, de harde dagelijkse realiteit in de favelas laat zien en vertelt over zijn dromen en zijn zorgen om zijn kinderen.

In Helsinki zagen Gil & Moti hoe door de overheid gerunde gokautomaten in elke supermarkt te vinden zijn en hoe de meest geliefde spelletjes een folkloristisch fantasieland voorspiegelen. De idyllische Finse natuur en vrolijke boeren en goudgravers uit de gokspelletjes vormen nogal een contrast met de verhalen van de diverse migranten die Gil & Moti hier ontmoeten.

In Rotterdam troffen Gil & Moti zowel commerciële gokhallen aan met hun verleidelijke esthetiek van goud en glitter, als informele kaarttafels achterin bruine cafés. Hier gingen de kunstenaars een intieme samenwerking aan met Shari, die 24 jaar geleden naar Nederland kwam om haar zoon terug te halen maar de terugreis niet kon betalen. Uit vele ontmoetingen creëerden ze een gelaagd beeld van een leven aan de rand van de Nederlandse samenleving, waar de soms verstikkende ervaring van uitsluiting en eenzaamheid door kleine momenten van geluk in de gokhal wordt onderbroken.

Credits
Wild Bet werd mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds; Capacete, Rio de Janeiro; het Helsinki International Artist Programme (HIAP); en de O&O regeling van CBK Rotterdam. Met dank aan alle participanten.