Charly van Rest

Het oeuvre van Charly van Rest (Jakarta, 1949) bestaat uit assemblages, foto’s, collages, sculpturen en installaties. De basis van zijn oeuvre ligt in het experimenteren met techniek, waarmee hij een gevatte en visueel aantrekkelijke beeldtaal ontwikkelde.

Begin jaren zeventig ontwikkelde hij zelfbedachte fototechnieken, zoals de ‘ionfot’, waarbij de elektrische lading van roet en stofdeeltjes werd geneutraliseerd om een beeld te maken, of de ‘Uvot’ waarbij hij met uv-licht affiches liet verbleken. Door fotografie op een onconventionele manier toe te passen en bestaande beelden te gebruiken als materiaal voor zijn werk, vervaagde Van Rest de grens tussen afbeelding en object. De status van het beeld die Van Rest in zijn oeuvre bevraagt is met de komst van digitale media onderwerp van menig artistieke praktijk. Van Rest kan dan ook gezien worden als een voorloper in dit discours; hij werkte echter uitsluitend analoog. Zijn werk werd door Museum Boijmans Van Beuningen een aantal jaar verzameld.

The Back Room
Dit gezamenlijke project onderzocht de positie die beide instellingen – als gevestigd instituut en als hedendaagse tentoonstellingsruimte zonder collectie – innemen op lokaal en nationaal niveau. Met deze samenwerking wilden TENT en het museum het subjectieve proces blootleggen van het wel of niet worden opgenomen in de kunstcanon. De kunstenaars die in The Back Room werden gepresenteerd zijn deels opgenomen in de museumcollectie, maar hebben niet altijd de aandacht gekregen die hun werk verdiende. The Back Room stelde daarmee ook vragen over de rol en positie van de kunstenaar: hoe bouw je een reputatie op en welke factoren zijn van invloed op eventueel succes?

Paul Beckman, Arie de Groot, Esma Yiğitoğlu
In vier solopresentaties in TENT werd ingezoomd op: Paul Beckman (1946–2000), Arie de Groot (1937-2016), Charly van Rest (1949) en Esma Yiğitoğlu (1944–2009). Hun oeuvre is juist nu relevant, omdat de strategiën en materialen waarvan deze kunstenaars gebruik maakten verwant zijn aan die van de jongere generatie van nu.

The Back Room in TENT liep gelijktijdig met Project Rotterdam in Museum Boijmans Van Beuningen, waarin een jonge, nog niet ‘gemusealiseerde’ generatie centraal stond.

lees meer

 

kunstenaars

Charly van Rest