credits +-

Courtesy Marjolein van den Assem.

Marjolijn van den Assem

De slijpsteen van haar denken is het tegendraadse werk van de nomadische filosoof Friedrich Nietzsche. Op de grens tussen tekenen en performatief schrijven gaat ze in dialoog met zijn boeken, brieven en reizen. Wat betekent het om je denken aan dat van een ander te scherpen? Van den Assem volgt het spoor van Nietzsche’s wandelingen en herkauwt stukken tekst, om een stroom van gedachten op gang te laten komen en zich tot aan de grenzen van haar verbeeldingsvermogen mee te laten voeren, waarbij ze geregeld ook haar fysieke grenzen in de waagschaal stelt.  

De inspiratiebron voor de enorme reeks tekeningen die Van den Assem de afgelopen jaren maakte, zijn Nietzsche’s reflecties op onze relatie tot de werkelijkheid. Ze put uit zijn ‘Vrolijke wetenschap’, vernoemd naar de ‘gaia sciensa’ van de vroegere troubadours die hij zag als free spirits. Nietzsche experimenteerde middels spottende gedichten en prikkelende aforismen met geconcentreerde inzichten die het denken levend en vloeibaar houden, net zoals de wereld waarin en waarover we denken altijd in beweging is. Ongeduldig tracht Van den Assem op haar beurt—met inkt, potlood, mes, nietpistool en waar nodig de inzet van haar volle gewicht—haar gedachten in beweging vast te pinnen, tot ze uitgespeeld zijn of uit hun voegen barsten. En steeds dringt zich, naast of achter elke poging, alweer een ander beeld op.  

‘bewustzijn van schijn’ is naast een tentoonstelling ook een kunstenaarsboek dat in 2021 uitkwam. 

Events bij deze tentoonstelling

kunstenaars

Marjolijn van den Assem