credits +-

Daan Botlek, Rana Hamadeh, Rory Pilgrim, Katarina Zdjelar

Dolf Henkes Prijs
Op verzoek van de Rotterdamse kunstenaar Dolf Henkes (1903-1989) is een deel van zijn nalatenschap bestemd voor een stimuleringsprijs voor kunstenaars die net zo beeldbepalend voor de stad Rotterdam zijn als de naamgever zelf. Op initiatief van Stichting Henkes wordt sinds 2004 de Dolf Henkes Prijs uitgereikt aan beeldend kunstenaars die een belangrijke bijdrage leveren aan de Rotterdamse kunst. Eerdere winnaars waren Jeroen Eisinga, Erik van Lieshout, Melvin Moti, Lara Almarcegui, Gyz La Rivière en Lidwien van de Ven. Winnaar van de Dolf Henkes Prijs 2016 was Katarina Zdjelar.

De jury, bestaande uit Alexander Ramselaar (kunstverzamelaar), Lidwien van de Ven (kunstenaar en winnaar Dolf Henkes Prijs 2014), David Bade (kunstenaar en medeoprichter Instituto Buena Bista op Curaçao), Noor Mertens (curator) en Niels Post (kunstenaar en medeoprichter Trendbeheer), zei over de genomineerden:

Daan Botlek (Vlaardingen, 1977) is een kunstenaar die de afgelopen tien jaar buiten de gebaande paden van de kunstwereld om in staat is gebleken een geheel eigen oeuvre te ontwikkelen en daarmee wereldwijd een groot publiek aan zich heeft weten te binden. Van een half A4-tje getekend in een boek tot een huizenhoge muurschildering in India doet hij verslag van een universum waarin mensfiguren spelen met de regels van de geometrie en de wetten van de natuurkunde.”

“Het oeuvre van Rana Hamadeh (Rachkida, Libanon, 1983) komt voort uit een uitgebreid onderzoek naar specifieke concepten en termen, waarbij ze de wereld van de theorieën gebruikt als fictie. Ze combineert performances, cartografisch werk, toneelbeelden met geluid en tekst, maar ook geschreven projecten en conversaties, en daarmee ontvouwt haar werk zich als een netwerk van associaties dat een diversiteit aan geschiedenissen, geografische plekken, filosofieën en fictieve verhalen bij elkaar brengt. In 2011 begon ze met een doorlopend project genaamd Alien Encounters, als een overkoepelende basis voor een reeks werken waarin grondig onderzoek wordt gedaan naar door de staat gesteunde vormen van geweld en de wettelijke apparaten die dat mogelijk maken.”

“In het werk van Rory Pilgrim (Bristol, 1988) staat sociale betrokkenheid en communicatie centraal. Voor zijn projecten werkt hij nauw samen met een verscheidenheid aan mensen, zowel professionals als amateurs, kinderen en ouderen, lokaal en internationaal. Door deze samenwerkingen aan te gaan, schept Pilgrim met zijn werk een plek voor dialoog, een omgeving waarin deelnemers zich openhartig kunnen uitspreken. Hij vertaalt deze samenkomsten en gesprekken in werk op papier, affiches met teksten, videowerken, composities en performances.”

lees meer

Katarina Zdjelar (Belgrado, 1979) maakt indruk met haar oeuvre waarin thema’s als identiteit, autoriteit en gemeenschap centraal staan. Met het individu als startpunt weet ze in haar video’s, geluidswerken en boeken maatschappelijke kwesties en veranderingen in de samenleving bloot te leggen. Taal is een terugkerend element dat ze op meerdere lagen tegelijkertijd inzet. Ze bouwt aan een consistent oeuvre waarin ze trouw blijft aan haar principes, medium en thema’s in een vaak pakkende, indringende beeldtaal. Haar werk geeft zich niet direct prijs: het daagt de kijker uit tot een tweede blik, nadere beschouwing en reflectie.”

De Dolf Henkes Prijs 2016 werd mede mogelijk gemaakt door Stichting Henkes, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Stichting Bevordering van Volkskracht, G.Ph.Verhagen Stichting, STOER en Powerhouse Company

kunstenaars

Daan Botlek, Rana Hamadeh, Rory Pilgrim, Katarina Zdjelar