Arie de Groot

Arie de Groot (Hendrik Ido Ambacht, 1937 – Rotterdam, 2016) studeerde in 1959 aan de Academie voor Beeldende Kunst in Rotterdam, en daarna aan Ateliers ’63 in Haarlem. Door de jaren heen ontwikkelde De Groot een volkomen eigen idioom, waaraan hij relatief teruggetrokken werkte.  Zijn oeuvre bestaat voornamelijk uit werk op papier, waarin hij kwetsbare materialen zoals karton en touw verwerkte. Bij het maken van zijn werk ging De Groot uit van traditionele volkskunst, gecombineerd met strenge geometrische basisprincipes. Intuïtie speelde echter altijd een grote rol. Zijn werk is te omschrijven als meer ingetogen dan spectaculair en staat daarmee in contrast met veel van zijn generatiegenoten. Toch spreekt uit zijn werk een sterke emotionele betrokkenheid en is er in zijn oeuvre een duidelijke ontwikkeling te ontdekken waarbij hij zich steeds meer vrijheid permitteerde en kleur de overhand kreeg. Hij zocht continu de spanning op tussen objectiviteit en lichtvoetige speelsheid.

The Back Room
Dit project onderzocht de positie die beide instellingen innemen op lokaal en nationaal niveau. Verzameld worden door Museum Boijmans Van Beuningen dient als een kwaliteitsstempel op het oeuvre van een kunstenaar, terwijl een presentatie in TENT als een springplank kan fungeren voor jonge Rotterdamse kunstenaars. Met deze samenwerking wilden TENT en het museum het subjectieve proces blootleggen van het wel of niet worden opgenomen in de kunstcanon. De kunstenaars die in The Back Room werden gepresenteerd zijn deels opgenomen in de museumcollectie, maar hebben niet altijd de aandacht gekregen die hun werk verdiende. The Back Room stelt daarmee ook vragen over de rol en positie van de kunstenaar: hoe bouw je een reputatie op en welke factoren zijn van invloed op eventueel succes?

Paul Beckman, Charly van Rest, Esma Yiğitoğlu
In vier solopresentaties in TENT werd ingezoomd op Paul Beckman (1946–2000), Arie de Groot (1937-2016), Charly van Rest (1949) en Esma Yiğitoğlu (1944–2009). Hun oeuvre is juist nu relevant, omdat de strategiëen en materialen waarvan deze kunstenaars gebruik maakten verwant zijn aan die van de jongere generatie van nu.

kunstenaars

Arie de Groot