Anne Wenzel

door Mels van Zutphen

Voor haar grootste solotentoonstelling tot dan toe construeerde Anne Wenzel (Schüttorf, 1972) in TENT een mentale puzzel met haar werken van de afgelopen tien jaar. De tentoonstelling ontrolde zich als een parcours door een verlaten paleis, beladen met oude, in vergetelheid geraakte verhalen.

Vanuit een sterk historisch besef en met groot politiek engagement werpt Wenzel nieuw licht op de rol die kunst speelt in de verbeelding van macht, heroïek en geweld. Wenzel werkt aan een oeuvre van monumentale keramische beelden en installaties waarin schoonheid strijdt met verval, figuratie met abstractie, macht met destructie. Kenmerkend is haar eigenzinnige omgang met materiaal en techniek: door te experimenteren met extreme formaten, chemische toevoegingen en radicale vervormingen zoekt zij de grenzen op van het medium sculptuur.

Inspiratie voor haar werk vindt Wenzel in historische bronnen, films en literatuur, maar ook in de media: bijvoorbeeld in actuele beelden van natuurrampen, aanslagen en oorlogsgeweld. Haar aandacht voor universele onderwerpen verbindt haar met een groeiende groep kunstenaars die aan de postmoderne ironie voorbijgaat en zich opnieuw durft uit te spreken over existentiële thema’s.

Monografie Prospects of Perception
Bij de tentoonstelling verscheen de monografie ‘Prospects of Perception’, uitgegeven door Lecturis in samenwerking met TENT, met een gesprek tussen Anne Wenzel en Philippe Van Cauteren en teksten van Daria de Beauvais, Mariette Dölle en Sjarel Ex.

lees meer

Reacties
“Alle werken blaken van levenskracht. Die woeste schoonheid en kracht vloeien voort uit ambachtelijke virtuositeit, zowel in vorm en kleur als in de zwaartekracht trotserende afmetingen.” (Marina de Vries, Volkskrant, 18.02.2014)

“Zeven zalen in TENT zijn ingericht als een verlaten, ondoordringbaar paleis met druipende muren en kapotte ramen. Een huiveringwekkend mooie en betoverende entourage waarin het heerlijk, maar ook onbehaaglijk dwalen is tussen Wenzels sculpturen.” (Henny de Lange, Trouw, 24.02.2014)

Met dank aan: CBK Rotterdam, Stichting Elise Mathilde Fonds, Stichting Bevordering van Volkskracht, Goethe-Institut Niederlande, Mondriaan Fonds.