De oorspronkelijke opdrachtgever voor dit kunstwerk was Bijenkorf-directeur Van der Wal, daarbij geadviseerd door Nelly van Doesburg, de weduwe van kunstenaar Theo van Doesburg en kenner van de abstracte moderne kunst. In 1957 werd het werk geplaatst voor het door architect Marcel Breuer ontworpen warenhuis van de Bijenkorf aan de Coolsingel.

In 2011 werden het pand van de Bijenkorf en het kunstwerk tot rijksmonument uit de wederopbouwperiode verklaard. Maar de sculptuur verkeerde in deplorabele staat. Deze editie van Rotterdam Cultural Histories vond plaats vlak voor het beeld zou worden gerestaureerd, gelijktijdig met de langverwachte restauratie van de hele Coolsingel. Een archiefpresentatie gaf een impressie van de geschiedenis van de sculptuur, aan de hand van voorontwerpen, beeldmateriaal van de onthulling en documentatie van diverse restauraties die door de jaren heen zijn uitgevoerd.

Deze editie werd gerealiseerd in nauwe samenwerking met Sculpture International Rotterdam (SIR), het internationale programma voor kunst en de publieke ruimte van CBK Rotterdam. De sculptuur van Gabo is opgenomen in de internationale beeldencollectie van de stad, die door SIR wordt beheerd, maar is eigendom maar van IEF Capital.

Rotterdam Cultural Histories
In Shared Space, onze gedeelde tentoonstellingsruimte op de eerste verdieping, tonen TENT en Witte de With Center for Contemporary Art alternerend presentaties over onderwerpen uit de geschiedenis van kunst en cultuur in Rotterdam. Dit samenwerkingsproject werd in 2014 opgezet door Defne Ayas (Witte de With) en Mariette Dölle (TENT) om de gemeenschappelijke wortels van beide instituten in Rotterdam te verkennen.