28.09.2018 - 02.12.2018

Pilar Mata Dupont – Only Weeds Emerge

solotentoonstelling

TENT presenteert de eerste solotentoonstelling van de Rotterdams-Australische kunstenaar Pilar Mata Dupont in Nederland. In drie theatrale video-installaties verbeeldt zij de sluimerende aanwezigheid van koloniale geschiedenissen in de hedendaagse cultuur en in het natuurlijke landschap. Invasieve planten, slapende zaden, de rode aarde van West-Australië en een tapdanser spelen daarbij de hoofdrol. De opening van deze tentoonstelling vindt plaats op donderdag 27 september om 19.00 uur.

 

Undesirable bodies
Een monumentaal video-drieluik dompelt de kijker onder in een oase in de Australische Pilbara woestijn, waarin waterlelies de hoofdrol spelen. Sinds deze planten door Britse kolonisten werden overgeplant, overwoekeren ze de enige zoetwaterbron in het gebied, die heilig is voor de oorspronkelijke Yindjibarndi bewoners. Tegenwoordig zijn de waterlelies het pronkstuk van de koloniale tuin, die beroemd is om zijn pittoreske schoonheid. Dit terwijl het invasieve Europese exoten zijn, die een blijvende bedreiging vormen voor de ecologie en cultuur van hun land. Rangers en de Yindjibarndi’s moeten de planten intussen in toom houden. Met vervreemdende beelden maakt Mata Dupont invoelbaar hoe tegenstrijdige waarden en werkelijkheden in één landschap over elkaar schuren.

Shuffle
In een spectaculaire panoramische video-installatie van bijna 15 meter breed, introduceert Mata Dupont een gemaskerde tapdanser in een setting van broos porselein op sokkels van rode aarde. Tapdance is nauw verbonden met een gelaagde geschiedenis van geweld en culturele toe-eigening: van gedwongen entertainment voor slavenhandelaren heeft het zich via de Afrikaanse diasporacultuur, Jazz, Ierse stepdance en popularisering door witte Broadway shows en films wereldwijd verspreid. De choreografie symboliseert hoe cultuur in beweging blijft. Terwijl haar danser met steeds meer bravoure zijn weg vindt tussen de kwetsbare constructies die hem omringen, is de impact op zijn omgeving onvermijdelijk.

 

The Ague
Mata Duponts nieuwste werk draait rondom de botanische tuinen in Londen, die in de 19de eeuw het zenuwcentrum vormden van het Britse Rijk. Hier werd bestudeerd hoe planten vanuit het hele rijk economisch uitgebuit konden worden. Vandaag zijn het diezelfde tuinen die, met ‘s werelds grootste zadenbank, de meest bedreigde wilde planten opslaan voor toekomstig gebruik. Mata Dupont neemt ons mee in deze wereld aan de hand van een verhaal van Virginia Woolf, waarin Londenaren in een dromerige staat van half-bewustzijn door de tuinen dwalen. In haar adaptatie van dit verhaal, verkrijgen de wetenschappelijke claims van de tuinen steeds meer irrationele trekken, waarbij waarheid en desinformatie, koloniale geschiedenis en onze ecologische toekomst door elkaar lopen.

 

Credits
De werken in deze tentoonstelling waren ondenkbaar geweest zonder de toestemming en steun van de Yindjibarndi en Badimia peoples. De werken werden gerealiseerd met medewerking en/of financiële ondersteuning van Yindjibarndi Aboriginal Corporation; the Department of Parks and Wildlife, WA; the Royal Botanic Gardens, Kew; the Millennium Seed Bank; Wexner Center for the Arts, Ohio, USA; the Department of Local Government, Sports and Cultural Industries, Western Australia; FORM Gallery, Perth; Bright Yellow Productions; Transport for New South Wales and Cultural Capital as part of the Wynscreen program, Sydney; Mondriaan Fund