O&O regeling
Shift & Drift markeerde het vijfjarig bestaan van de O&O regeling. Deze regeling voor bijzondere projecten, residencies, publicaties en onderzoek bestaat sinds 2010 en werd door CBK Rotterdam ingesteld om uitzonderlijke projecten van Rotterdamse kunstenaars te stimuleren, hen in staat te stellen hun beroepspraktijk te verdiepen en zich lokaal en nationaal sterker te kunnen profileren.

Gastcurator Eelco van der Lingen (destijds directeur en curator bij NEST, Den Haag) was drie jaar betrokken bij de commissie die de aanvragen van de O&O subsidies beoordeelde.

17 Rotterdamse kunstenaars
In de tentoonstelling was werk van 17 kunstenaars te zien, die met hun O&O bijdrage nieuwe mogelijkheden onderzochten in hun werk. Sjoerd Westbroek baseerde zijn tekeningen op ’found footage’. Zijn tekeningen werden langzaam abstracter en raken steeds verder verwijderd van het bronmateriaal. Wouter Venema dompelde zich onder in een zoektocht langs verschillende disciplines en toonde een serie prints. De foto’s van Lucian Wester lijken het verlopen van tijd te willen ontkennen. Hij maakte  kleurenfoto’s met behulp van een oude techniek. Maarten Janssen is gefascineerd door systemen; hij presenteerde zelfgemaakte systemen, waarvan onduidelijk of zelfs irrelevant is hoe het resultaat zich verhoudt tot zijn systematische proces. V&B (Ellemieke Schoenmakers en Alex Jacobs) introduceerden een oud gegeven in een nieuwe tijd met een monumentaal schilderij vol schilderijen, gebaseerd op het 17de eeuwse kunstkamergenre.

Voor verschillende kunstenaars ondersteunde de O&O regeling hun ambitie om in het buitenland onderzoek te doen. Zo onderzocht Ine Lamers bijzondere plekken in Rusland en ondernam Fatima Barznge een reis naar haar geboortestreek in Koerdistan in Noord Irak, op basis waarvan ze schilderijen maakte waarin ze haar herinneringen en geschiedenis een plek geeft. Lorelinde Verhees verbleef bij The Mountain School of Arts in Los Angeles, de oudste artist-run school in Californië. Jan Adriaans werkte in SeMA Nanji Residency in Seoul aan een film over een van de universiteiten van deze stad. ‘The Hongik’ rumour’, toont de overpeinzingen van een fictieve student. Simon Kentgens onderzocht de afbeeldingen op voedsel-verpakkingen – hij ging op zoek naar deze locaties en nam de kijker op reis door een groot commercieel landschap. Efrat Zehavi, die veel met poppen of karakters werkt, trok naar Praag om daar van de beste poppen-animatoren het klassieke animatievak te leren en een animatie te maken als een visuele LSD-trip, waarin logica, esthetiek en ritme soms ingezet, maar net zo goed tegengesproken worden.

De O&O-bijdrage gaf veel kunstenaars de mogelijkheid nieuwe technieken en uitgangspunten te verkennen. Onno Poiesz recycelt vormideeën die verloren dreigen te gaan. Met de O&O regeling onderzocht hij nieuwe technieken en materialen. Voor Jan van de Pavert hield de O&O een pad in van dwalen en proberen. Zijn schilderijen doen denken aan het sociaal realisme uit de tijd van de Sovjet Unie, gecombineerd met Latijns Amerikaanse invloeden. Kiki Lamers gooide haar oeuvre om door radicaal afscheid te nemen van de schilderkunst. Anita Hrnics werkt met teksten waarin ze speelt met clichés en maatschappelijke identiteit. Ze schreef archetypische roddelverhalen die door de hele tentoonstellingsruimte werden verspreid. Kevin Gallagher en Timmy van Zoelen ontwikkelden nieuw werk voor de tentoonstelling.

Publicatie
De publicatie ‘Onderzoek & Ontwikkeling. Bijzondere projecten, residencies, publicaties en onderzoek door Rotterdamse kunstenaars 2010 | 2011 | 2012 | 2013′, doet verslag van de resultaten van de eerste vier jaar van deze regeling. Het boekt telt 172 projecten van Rotterdamse kunstenaars, waarin zichtbaar wordt hoe de beeldende kunst zich voortdurend verbindt met de samenleving.