credits +-

Image courtesy of Falke Pisano as part of the project 'Where Shall We Begin?’ (Superhost 2022), at M KHA until the end of the year

In het verlengde van een groeiend, collectief verlangen naar verduurzaming, rechtvaardigheid en solidariteit in de kunstwereld – met name in het huidige moment maar ook toenemend verankerd in beleid-, heeft deze bijeenkomst als doel om bij te dragen aan kritische en emancipatoire perspectieven. Dit doen we bijvoorbeeld door de voortschrijdende precariteit zoals die wordt ervaren door uiteenlopende kunstwerkers, de complexiteit van het creëren van sociaal veilige werkomgevingen, en tenslotte het omgaan met spanningen en ongemak, te bespreken. Vragen die aan bod zullen komen, zijn: Welke randvoorwaarden zijn nodig voor het beoefenen van creatief werk binnen instellingen? * Welke allianties liggen voor de hand en worden gepraktiseerd, en welke worden mogelijk uitgesloten? En tot slot: ‘Wat gebeurt er als arbeid niet enkel als thema of als beeld fungeert binnen de artistieke productie, maar als de artistieke productie zelf wordt opgevat als een vorm van arbeid?  Waar zou dit, politiek gezien, toe kunnen leiden?’**

Uitgenodigde sprekers zijn kunstenaars en docenten Sami Hammana en Falke Pisano. Tot de respondenten behoren activist en academicus Zouhair Hammana en bemiddelaar, creatief producent en onderzoeker Yue Mao. Katayoun Arian is curator van de bijeenkomst en neemt ook deel aan het gesprek. Dit event wordt gemodereerd door Philippine Hoegen.

Reserveren niet verplicht, voertaal Engels
Toegang vrij

How Do We Proceed From Here? is onderdeel van Symposium on Tour, een reeks evenementen geïnitieerd door Club Solo rond het onderwerp hoe we samenwerken in de kunsten. Eerdere iteraties vonden plaats in Casco, Utrecht en Kunsthal Gent.

*Hier wordt de term “instellingen” [van kunst] zowel opgevat als stichtingen, d.w.z. geformaliseerde entiteiten met een bestuur, die in aanmerking komen voor gemeentelijke en nationale fondsen ten behoeve van het maken van artistieke programma’s, alsook formeel erkende onderwijsinstellingen.

lees meer

**Vishmidt, Marina, Speculation as a Mode of Production: Forms of Value Subjectivity in Art and Capital, 2018, p. 135.