Style Wars (1983) wordt gezien als de doorbraak-documentaire voor de graffiti scene, de film die graffiti bekendmaakte bij het grotere (Europese) publiek. De film is opgenomen aan het begin van de jaren 80 in New York en zit propvol alles wat toen hip was: de Sugar Hill Gang, breakdance, skibrillen (in plaats van zonnebrillen) en natuurlijk het bomben van de New Yorkse metro. Vlak voordat het metrobedrijf de spuitbuskunstenaars definitief uit de tunnels joeg, toonden taggers als Seen, Kase en Skeme de wereld wat er gaande was. Door de beelden te combineren met breakdance en rapmuziek kreeg een breed publiek voor het eerst een goed beeld van de graffiti- en hiphopcultuur.

Wild Style (1983) van Charlie Ahearn wordt ook wel de eerste hiphopflim genoemd. De documentair opgezette speelfilm gaat vooral over graffiti, maar geeft tegelijkertijd een tijdsbeeld van de opkomst van Hip Hop. De titel Wild Style is veelzeggend. In de beginjaren van de hiphop bestond er nog geen echte naam voor het genre. Men noemde het vaak Wild Style Music of Break Music. De hoofdrol wordt gespeeld door niemand minder dan Lee Quinones die Zoro speelt, een vernieuwende graffiti-artist wiens werk de interesse van de ‘serieuze’ kunstwereld wekt: een geschiedenis die Lee in werkelijkheid ook doormaakte. In 1982 werd hij gevraagd als deelnemer aan de Dokumenta in Kassel en kreeg hij onder andere in Rotterdam opdracht voor een muurschildering, wat resulteerde in zijn commissioned piece LEE (Berenkuil, Lijnbaancentrum) in het centrum van de stad.

Deze avond maakt onderdeel uit van het tentoonstellingsprogramma Mooi van Ver.