Robert de Hartogh
Na zijn afstuderen als beeldhouwer aan de kunstacademie in Rotterdam ging zijn belangstelling steeds meer uit naar fotografie. Hij werd een echte ‘mensenfotograaf’ met een scherp oog voor sociale ongelijkheid. De Hartogh is een van de weinige fotografen die vanaf begin jaren zeventig de ontwikkeling van de economische migratie in Rotterdam zichtbaar heeft gemaakt. Zijn persoonlijke foto’s van het dagelijkse leven van de eerste Turkse en Marokkaanse gastarbeiders, van de rituelen van Hindoestaanse families en het Antilliaanse carnaval hebben door tal van publicaties en tentoonstellingen bijgedragen aan de beeldvorming over migranten in Nederland.
De documentaire foto’s van De Hartogh zijn intiem en dicht op de huid gemaakt. Met zijn stijl van fotografie lijkt hij een voorloper te zijn van latere vakgenoten als Otto Snoek. Niets wordt mooier gemaakt dan het is en alles blijft zichtbaar, zelfs afleidende details zoals de rommel op straat. Door de kale, onopgesmukte manier van fotograferen zijn de foto’s heel direct. Ze leveren een soms confronterend tijdsbeeld op waarin gemeenschapsgevoel en humor, maar ook maatschappelijk onbegrip zichtbaar wordt..
events
In gesprek met... Robert de Hartogh
Op zondag 13 september om 14.00 uur spreekt Wouter Welling (conservator hedendaagse kunst van het Nationaal Museum van Wereldculturen) met fotograaf Robert de Hartogh over zijn werk. De Hartogh is een van de weinige fotografen in Nederland die vanaf begin jaren zeventig de ontwikkeling van migratie zichtbaar heeft gemaakt. De foto’s die De Hartogh vanaf 1984 van het Zomercarnaval in Rotterdam maakte, tonen de geboorte van een unieke uitbarsting van creativiteit, waarin culturele, economische, sociale en politieke denkbeelden over de stad van nu samenkomen. TENT-curator Mariette Dölle stelde een presentatie samen van foto’s en archiefmateriaal van fotograaf Robert de Hartogh. De presentatie is nog tot 11 oktober te zien op de 1e verdieping van het gebouw aan de Witte de Withstraat 50 in Rotterdam.