Breaking the Bank II
Door de economische crisis en de bezuinigingen op kunst en cultuur hebben veel instituten hun doelstellingen en ambities opnieuw moeten beoordelen. Als gevolg hiervan zijn plotselinge veranderingen doorgevoerd die niet altijd overeenkomen met de oorspronkelijke missie van de instelling. Tegelijkertijd starten grote musea satellietvestigingen in o.a. de golfstaten (Louvre en Guggenheim Abu Dhabi) en ontstaan er steeds meer zakelijke samenwerkingen tussen kunstinstellingen en het bedrijfsleven (BMW Tate Live).
Wat zijn de gevolgen van deze globale veranderingen voor de rol van de kunstinstelling? Hoe is de kunstmarkt geëxplodeerd van een niche-economie naar een geglobaliseerde operatie? En wat betekenen schommelingen in de kunstmarkt voor de waardering van kunst?
Georgina Adam, kunstmarktcorrespondent voor de Financial Times, Art Newspaper en auteur van Big Bucks: The Explosion of the Art Market in the 21st Century wijdt uit over de werking van kunstmarkten en de relatie tussen hedendaagse kunst en luxe artikelen. David Batty, editor van The Guardian en schrijver voor The Observer, geeft een reactie op de lezing van Georgina Adam en stipt de expansie van musea in de Golf staten aan. Bill Balaskas gaat in op zijn positie als een verkopende kunstenaar in wiens werk de financiele crisis en globalisering juist centraal staan. Edo Dijksterhuis voormalig chef van het Financieele Dagblad en directeur van Art Amsterdam. is tafelheer en vertaalt de aangesneden kwesties naar een Nederlandse context.

Over de sprekers
Georgina Adam schrijft al 30 jaar over kunst en de kunstmarkt. In 2014 schreef ze Big Bucks: the explosion of the art market in the 21st century, waarin ze een analyse maakt van een grote verschuiving binnen de kunstwereld: van een niche handel naar een geglobaliseerde operatie van een geschatte €60 biljoen per jaar. Daarnaast schrijft ze voor diverse journals en geeft ze lezingen bij Sotheby’s en Christie’s in Londen.

Bill Balaskas werkt sinds 2005 in Londen en promoveert daar in 2015 aan de Royal College of Art binnen het programma Critical Writing in Art & Design. Als beeldend kunstenaar werkt hij multidisciplinair. Zijn werk is onder meer te zien geweest in Musée des Abattoirs in Toulouse, het Macedonian Museum of Contemporary Art in Thessaloniki en het British Film Institute Londen.

lees meer

David Batty is journalist en schrijver voor o.a. The Observer en editor van The Guardian. Hij is gespecialiseerd in beeldende kunst, hoger onderwijs, het Midden Oosten en sociale vraagstukken.

Nat Muller is onafhankelijk curator, cultuurcriticus en expert op het gebied van hedendaagse kunst in het Midden Oosten. Ze is redacteur voor Ibraaz en Broadsheet Magazine en draagt regelmatig bij aan Springerin en MetropolisM. In 2014 werkt ze onder andere aan Memory Memorial in Akinci Gallery (Amsterdam) en Customs Made: Quotidian Practices & Everyday Rituals in Maraya Art Centre in Sharjah (Verenigde Arabische Emiraten). In 2015 is ze curator-in-residence bij de Delfina Foundation in Londen.

Edo Dijksterhuis studeerde filosofie en tropisch landgebruik. Hij begon zijn carrière als freelance journalist voor onder andere NRC Handelsblad, De Filmkrant, Museumtijdschrift en Items. Daarna trad hij in dienst bij Het Financieele Dagblad als chef kunst. Tussen 2009 en 2012 was hij directeur van de kunstbeurs Art Amsterdam. Tegenwoordig is hij weer actief als freelance journalist en publicist.

Tijd: 20:00u
Prijs: €3,-
Voertaal: Engels

Breaking the Bank is samengesteld door Nat Muller in samenwerking met TENT.