Marjolijn Dijkman (Rotterdam), Emilio Fantin (Bologna) & Luigi Negro (Lecce) & Giancarlo Norese (Milaan) & Cesare Pietroiusti (Rome), Francesca Grilli (Amsterdam), Merel van ’t Hullenaar & Niels Vis (Amsterdam)

Anders dan in het recente verleden, toen verhuizing een uitzonderlijke ervaring was en reizen eindig waren, verhuizen meer mensen vandaag de dag voor bepaalde periodes naar een veelvoud van bestemmingen, gedreven door nieuwsgierigheid, economische vooruitgang of uit praktische noodzaak. Deze ontwikkeling creëert een nieuwe complexe geografie waarbinnen de paden van mensen met uiteenlopende perspectieven, waarden en moderniteiten elkaar herhaaldelijk kruisen. In een dergelijke context ontstaan nieuwe vormen van collectiviteit en nieuwe relaties tot ruimte, die nieuwe combinaties van geografische afstand en intimiteit, fysieke nabijheid, kennis en vertrouwdheid nodig hebben én vormen.

De kunstenaars in de tentoonstelling maakten gebruik van intieme interventies, poëtische verbeelding en het vertellen van verhalen om de het naast elkaar bestaan van verschillende ervaringen van realiteit, tijd en ruimte invoelbaar te maken.

Marjolijn Dijkman presenteerde met Theatrum Orbis Terrarum een verzameling foto’s van haar reizen. Dit werk toont Dijkmans blik op het karakter van de openbare ruimte, maar het is ook een poging de overeenkomsten en verschillen tussen uiteenlopende plekken in de wereld in kaart te brengen. Dijkmans liet zich inspireren door de eerste moderne atlas, Theatrum Orbis Terrarum (Theater van de Wereld) door Ortelius. Maar anders dan deze cartograaf, is Dijkmans ordening van de wereld gebaseerd op persoonlijke categorieën, die geen objectiviteit claimen. Elke nieuwe plek die de kunstenaar aandoet, kan aanleiding vormen om de categorieën aan te passen of uit te breiden.

Het werk Simultaan van kunstenaarsduo Merel Van ’t Hullenaar & Niel Vis was een fysieke en functionele transformatie van de galerieruimte. Door nieuwe architectonische elementen toe te passen in combinatie met een camera obscura, creëerden de kunstenaars een meeslepende ervaring van het hier en nu, en benadrukten ze hoe definities van tijd en ruimte sociaal-cultureel van aard zijn.

Lu Cafausu (A False Luke) was een samenwerkingsproject van Luigi Negro, Emilio Fantin, Giancarlo Norese en Cesare Pietroiusti. Een oud koffiehuis (Lu Cafausu), gevestigd in Zuid Italië, vormde de inspiratie voor verhalen, performances en acties. De kunstenaars ontwikkelenden voor TENT een nieuw hoofdstuk van dit project, waarin ze reflecteerden op de betekenis van een plek (of het verlies daarvan).

lees meer

Francesca Grilli presenteerde A Study for Enduring Midnight, een project gebaseerd op ‘chiangi muerti’ (personen die betaald klagen of rouwen).

TENT Young Curator
TENT nodigde middels dit programme jonge tentoonstellingsmakers uit om hun visie op de functie van TENT en het kunstklimaat van Rotterdam in een project gestalte te geven.

kunstenaars

Marjolijn Dijkman (Rotterdam), Emilio Fantin (Bologna) & Luigi Negro (Lecce) & Giancarlo Norese (Milaan) & Cesare Pietroiusti (Rome), Francesca Grilli (Amsterdam), Merel van ’t Hullenaar & Niels Vis (Amsterdam)