Van Lieshouts ‘DOG’ is een monument voor de Russische raketgeleerde Aleksandr Dolmatov, en adresseert de actuele, praktische, dagelijkse consequenties van het Europese vluchtelingen- en asielbeleid in Rotterdam. TENT presenteert de installatie niet in zijn eigen tentoonstellingsruimte, maar in de Pauluskerk: in de context van een organisatie die de consequenties van dat beleid als geen ander kent.

Onopgesmukt vertellen de hoofdpersonen hun verhalen, zoals de vrijwilligers van Occupy Rotterdam. Elk weekend zwaaien ze naar vluchtelingen die vastzitten in het detentiecentrum Zestienhoven, de uitzetlocatie die bekend raakte door de tragische zelfmoord van raketgeleerde Dolmatov. Met vrijwilligers van Stichting Ros maakt Van Lieshout plannen om zijn dood te herdenken. Dan herinnert hij zich de Russische kunstenaar Oleg Kulik, die bij de eerste Manifesta Biënnale in Rotterdam als hond, naakt, over straat ging. Opvang, asiel, onderdak, hulp − de illegale man uit Sierra Leone die Van Lieshout ontmoet staat onverschillig tegenover de hulpverleners. In een lange monoloog vertelt hij dat hij al tien jaar in Nederland is, waarvan alle tien jaar illegaal.

Pauluskerk
De Pauluskerk zet zich in voor dak- en thuislozen en vluchtelingen zonder verblijfspapieren: mensen die het niet redden zonder economische, sociale en geestelijke hulp. Er worden tal van laagdrempelige activiteiten georganiseerd voor bezoekers en andere geïnteresseerden op het gebied van religie, kunst, cultuur en maatschappelijke kwesties. Daarnaast worden er regelmatig diensten gehouden in de kerkzaal.

Erik van Lieshout (Deurne, 1968) is internationaal gewaardeerd door zijn opmerkelijke films, waarin grote thema’s als de liefde, nationalisme, racisme en de maatschappelijke betekenis van kunst aan de orde komen. Zo maakte hij in 2011 in opdracht van SIR het werk ‘Commission‘ waarin hij op gaat in het leven en de architectuur van Zuidplein, Rotterdam. Van Lieshout komt altijd ook zelf in beeld om de meest confronterende vragen te stellen, zonder zichzelf te sparen.