15.12.2016 - 26.02.2017

Dolf Henkes Prijs 2016

Daan Botlek, Rana Hamadeh, Rory Pilgrim, Katarina Zdjelar

Dolf Henkes Prijs 2016 - Foto: Aad Hoogendoorn

De kunstenaars Daan Botlek, Rana Hamadeh, Rory Pilgrim en Katarina Zdjelar zijn genomineerd voor de Dolf Henkes Prijs 2016. De prijs wordt door de Stichting Henkes tweejaarlijks uitgereikt aan een beeldbepalende Rotterdamse kunstenaar. De jury onder leiding van verzamelaar Alexander Ramselaar nomineerde de kunstenaars die kans maken op een bedrag van 12.000 euro. Tijdens Art Rotterdam op donderdag 9 februari werd de winnaar bekendgemaakt. Katarina Zdjelar is de winnaar van de Dolf Henkes Prijs 2016.

Op verzoek van de Rotterdamse kunstenaar Dolf Henkes (1903-1989) is een deel van zijn nalatenschap bestemd voor deze stimuleringsprijs voor kunstenaars die net zo beeldbepalend voor de stad Rotterdam zijn als de naamgever zelf. Op initiatief van Stichting Henkes wordt sinds 2004 de Dolf Henkes Prijs uitgereikt aan beeldend kunstenaars die de Rotterdamse kunst op de kaart zetten. Eerdere winnaars waren Jeroen Eisinga, Erik van Lieshout, Melvin Moti, Lara Almarcegui, Gyz La Rivière en Lidwien van de Ven: allen gerespecteerde en internationaal georiënteerde kunstenaars.

De jury, bestaande uit Alexander Ramselaar (kunstverzamelaar), Lidwien van de Ven (kunstenaar en winnaar Dolf Henkes Prijs 2014), David Bade (kunstenaar en medeoprichter Instituto Buena Bista op Curaçao), Noor Mertens (curator) en Niels Post (kunstenaar en medeoprichter Trendbeheer), was het eens over de nominatie van:

Daan Botlek is een kunstenaar die de afgelopen tien jaar buiten de gebaande paden van de kunstwereld om in staat is gebleken een geheel eigen oeuvre te ontwikkelen en daarmee wereldwijd een groot publiek aan zich heeft weten te binden. Van een half A4-tje getekend in een boek tot een huizenhoge muurschildering in India doet hij verslag van een universum waarin mensfiguren spelen met de regels van de geometrie en de wetten van de natuurkunde.”
Daan Botlek (1977, Vlaardingen) studeerde Illustratie aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Hij is bekend van zijn grote muurschilderingen in zowel Rotterdam als het buitenland, van Leipzig tot Bangkok. Ook werkt hij regelmatig aan illustratie-opdrachten voor o.a. Wired en Nike.

“In het werk van Rory Pilgrim staat sociale betrokkenheid en communicatie centraal. Voor zijn projecten werkt hij nauw samen met een verscheidenheid aan mensen, zowel professionals als amateurs, kinderen en ouderen, lokaal en internationaal. Door deze samenwerkingen aan te gaan, schept Pilgrim met zijn werk een plek voor dialoog, een omgeving waarin deelnemers zich openhartig kunnen uitspreken. Hij vertaalt deze samenkomsten en gesprekken in werk op papier, affiches met teksten, videowerken, composities en performances.”
Rory Pilgrim (1988, Bristol, Groot-Brittannië) studeerde aan Chelsea College of Art & Design in Londen en De Ateliers in Amsterdam. Recentelijk exposeerde hij o.a. in Flat Time House in Londen en de 5e Ghuangzhou Triënnale. In Rotterdam was werk van Pilgrim te zien in Witte de With Center for Contemporary Art als winnaar van de  C.o.C.A. Commission in 2014, en afgelopen zomer in Project Rotterdam bij Museum Boijmans Van Beuningen.

Rana Hamadeh‘s oeuvre komt voort uit een uitgebreid onderzoek naar specifieke concepten en termen, waarbij ze de wereld van de theorieën gebruikt als fictie. Ze combineert performances, cartografisch werk, toneelbeelden met geluid en tekst, maar ook geschreven projecten en conversaties, en daarmee ontvouwt haar werk zich als een netwerk van associaties dat een diversiteit aan geschiedenissen, geografische plekken, filosofieën en fictieve verhalen bij elkaar brengt. In 2011 begon ze met een doorlopend project genaamd Alien Encounters, als een overkoepelende basis voor een reeks werken waarin grondig onderzoek wordt gedaan naar door de staat gesteunde vormen van geweld en de wettelijke apparaten die dat mogelijk maken. Hamadeh studeerde in 2009 af aan het Dutch Art Institute. Zij exposeerde onder andere bij The Institute of Modern Art (Brisbane, 2016); The Showroom (Londen, 2016); Western Front (Vancouver, 2015); Gallery TPW (Toronto, 2015) en Kiosk (Gent, 2014).

Katarina Zdjelar maakt indruk met haar oeuvre waarin thema’s als identiteit, autoriteit en gemeenschap centraal staan. Met het individu als startpunt weet ze in haar video’s, geluidswerken en boeken maatschappelijke kwesties en veranderingen in de samenleving bloot te leggen. Taal is een terugkerend element dat ze op meerdere lagen tegelijkertijd inzet. Ze bouwt aan een consistent oeuvre waarin ze trouw blijft aan haar principes, medium en thema’s in een vaak pakkende, indringende beeldtaal. Haar werk geeft zich niet direct prijs: het daagt de kijker uit tot een tweede blik, nadere beschouwing en reflectie.”
Katarina Zdjelar (1979, Belgrado, Servië) studeerde Fine Art aan het Piet Zwart Institute in Rotterdam. Haar werk is vertoond in o.a. Venice Biennale, ICA London, MACBA Barcelona, Stedelijk Museum Buro Amsterdam, Museum Sztuki Lodz, Busan Biennale, Metropolitan Museum of Photography Tokyo en TENT Rotterdam.

De Dolf Henkes Prijs is een initiatief van Stichting Henkes. De stichting stelt zich onder meer een gunstig Rotterdams kunstklimaat ten doel.
De Dolf Henkes Prijs 2016 wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Henkes, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Stichting Bevordering van Volkskracht, G.Ph.Verhagen Stichting, STOER en Powerhouse Company