Anouk Griffioen

Centraal stond de installatie ‘Navigating the Imaginary’, een tweeëntwintig meter lange houtskooltekening waaraan Anoek Griffioen (Enschede, 1979) twee jaar intensief werkte. Het immense werk fungeerde als uitvergrote kijkdoos voor de voorbijgangers in de Witte de Withstraat. Vanaf de straatzijde was er vrijwel niets te zien; door slechts één smal raam ontvouwde zich Griffioens rijke ideeënwereld. Tussen weelderige bladeren en planten leken mensfiguren zich te verschuilen als bosdieren, wachtend tot de schemering valt en ze tevoorschijn kunnen komen.

tekeningen en videomapping
Naast tekeningen toonde Griffioen de videosculptuur ‘Flo’ waarin een meisje door een getekende ruimte dwaalt. Het romantische tafereel werd door middel van een speciale videomapping-technologie op een kubus geprojecteerd, waardoor de kijker kon opgaan in haar belevingswereld. Bij ‘Foliage’ werd de bezoeker zelf onderdeel van het werk: een immens, vrijwel ondoordringbaar gebladerte kwam bij elke beweging in de ruimte door middel van bewegingssensoren tot leven.

De tentoonstelling werd samengesteld door Mariette Dölle (directeur van Museum Kranenburgh in Bergen, eerder artistiek directeur van TENT).

Respons
“Bezielde natuur als toonbeeld van een nooit helemaal kenbare wereld. Een wereld die in zijn ongrijpbaarheid zowel verleidelijk als bedreigend is”, Het Financieele Dagblad (12.11.2016)

lees meer

MOOIS #547 28-09-16 Anouk Griffion from Moois on Vimeo.

kunstenaars

Anouk Griffioen