21.07.2016 - 18.09.2016

The Back Room – Arie de Groot

Arie de Groot

TENT en Museum Boijmans Van Beuningen tonen gezamenlijk in de 4-delige solotentoonstellingenserie The Back Room onderbelichte maar beeldbepalende Rotterdamse kunstenaars. Conservator Noor Mertens van Museum Boijmans Van Beuningen presenteert werk van een oudere generatie kunstenaars in de context van de actuele programmering van TENT. Het werk van kunstenaar Arie de Groot staat deze zomer centraal.

Arie de Groot begon zijn loopbaan in 1959 aan de Academie voor Beeldende Kunst in Rotterdam, daarna vervolgde hij zijn opleiding aan Ateliers ’63 in Haarlem. Door de jaren heen heeft De Groot een volkomen eigen idioom ontwikkeld, waaraan hij relatief teruggetrokken werkte.  Zijn werk bestaat voornamelijk uit werk op papier, waarin hij bovendien kwetsbare materialen zoals karton en touw verwerkte. Bij het maken van zijn werk ging De Groot uit van eenvoudige, traditionele volkskunst, gecombineerd met strenge geometrische basisprincipes. Intuïtie speelde echter altijd een grote rol. Zijn werk is te omschrijven als meer ingetogen dan spectaculair en staat daarmee in contrast met veel van zijn generatiegenoten. Toch spreekt uit zijn werk een sterke emotionele betrokkenheid en is er in zijn oeuvre een duidelijke ontwikkeling te ontdekken waarbij hij zich steeds meer vrijheid permitteerde en kleur de overhand kreeg. Hij zocht continu de spanning op tussen objectiviteit en lichtvoetige speelsheid.

The Back Room
In 2016 experimenteren Museum Boijmans Van Beuningen en tentoonstellingsplatform TENT een jaar lang met een transhistorisch tentoonstellingsproject. Met deze langdurige samen-werking stappen beide instituten buiten de eigen institutionele comfortzone. Het project onderzoekt de positie die beide instellingen – als gevestigd instituut en als jonge tentoon-stellingsruimte zonder collectie – innemen op lokaal en nationaal niveau.
In deze samenwerking leggen TENT en het museum het subjectieve proces van het wel of niet worden opgenomen in de kunstcanon bloot. Verzameld worden door het Museum Boijmans Van Beuningen dient als een kwaliteitsstempel op het oeuvre van een kunstenaar, terwijl een presentatie in TENT als een springplank kan fungeren voor jonge Rotterdamse kunstenaars.

De kunstenaars Paul Beckman, Charly van Rest, Arie de Groot en Esma Yiğitoğlu die tijdens The Back Room worden gepresenteerd zijn deels opgenomen in de museumcollectie, anderzijds hebben ze niet altijd de aandacht gekregen die hun werk verdiende. Hun oeuvre is echter juist nu om verschillende redenen van belang. Het zijn kunstenaars van wie het materiaalgebruik zich spiegelt in de jonge generatie kunstenaars van nu, wier strategieën verwant zijn aan een jongere generatie. The Back Room stelt daarmee ook vragen over de rol en positie van de kunstenaar: hoe bouw je een reputatie op en welke factoren zijn van invloed op eventueel succes?