Liz Allan, Maarten Bel, Sabrina Chou, Philip Ewe, Christian Hansen, Ann Maria Healy, Roos Wijma, Hannah James, Graham Kelly, Perri MacKenzie, Machteld Rullens, Micha Zweifel

Kairos
Kairos is, net als Kronos, een Oudgrieks woord voor ’tijd’. Waar Kronos naar de chronologische tijd wijst, zinspeelt Kairos op het juiste ogenblik: hét moment om actie te ondernemen en kansen te grijpen (of te verliezen). Zo heeft Kairos invloed op de loop der dingen. Het is een onbepaald moment waarop alles zomaar kan gebeuren en mogelijkheden werkelijkheid kunnen worden – áls ze opgemerkt worden. De tentoonstelling omarmde dit idee van tijd als een ruimte van potentie die schuilt in de dagelijkse omstandigheden, die de kunstenaar kan aanwenden in zijn of haar werk.

Opportunisten
Als we het kunstenaarschap zien als het vermogen gunstige momenten aan te grijpen, kan je je afvragen hoeveel opportunisme er nodig is om kunstenaar te zijn. In ‘A Grammar of the Multitude’ (2004) analyseert filosoof Paolo Virno het post-fordisme. Hij beschrijft opportunisten als mensen “die een stroom van altijd verwisselbare mogelijkheden confronteren, en zichzelf voor al die mogelijkheden openstellen.” Doordat Virno de term van negatieve connotaties ontdoet, maakt hij hem tot een actuele beschrijving van de hedendaagse werkende mens, voor wie eigenschappen als openheid, flexibiliteit en een onbevooroordeelde houding belangrijk zijn. Juist die eigenschappen worden vaak geassocieerd met de kunstenaar.

Kairos Time reflecteerde de capaciteit van de jonge kunstenaars van het Piet Zwart Institute om willekeurige omstandigheden om te zetten naar betekenisvolle observaties of speculatieve verkenningstochten.

Spelen met recreatie
Maarten Bel
s ‘Café Bel’ was een echte bar, die ook ruimte bood aan verschillende events. Zijn vertrekpunt was de overtuiging dat elke sociale ruimte een potentiële ruimte voor kunst is.

Perri Mackenzie maakt een installatie op basis van haar observaties van een rookruimte: een claustrofobische plek die gedefinieerd wordt door tijdelijke, onvrijwillige ontmoetingen die voortkomen uit een verslaving.

lees meer

Uit Christian Hansen’s vinylplaten klonken opnames van door de kunstenaar samengestelde instrumenten (bijvoorbeeld de Architar, of het Keyboard-Skateboard).

Transgressies
Machteld Rullens video ‘Hardcore’ documenteerde hoe de kunstenaar het stadscentrum van Den Haag doorkruiste, toen die tijdens de Kerntop van 2014met diverse veiligheidsmaatregelen werd afgeschermd.

Philipp Ewe overschreed innerlijke grenzen, tijdens een tocht met het Rotterdamse openbaar vervoer en een lift-ervaring in een vrachtwagen.

Perspectiefverschuivingen
Micha Zweifel refelecteerde op de periode waarin hij een woon- en werkruimte op het platteland deelde met een groep bevriende kunstenaars. Hij vroeg zich af hoe een gemeenschap kan functioneren wanneer de leden steeds minder in staat lijken om sociale functies uit te voeren?

De videos van Hannah James belichtten de performatieve elementen interieurs en andere architectonische ruimtes, en doorbraken daarmee de routineuze manier waarop we ruimtes bekijken en bewonen.

Ann Maria Healy creëerde een installatie uit afvalmateriaal, bewoond door drie mythische figuren die door haar geschreven songteksten voordroegen.

Roos Wijma’s geluidsinstallatie ‘Jacobson’s Organ’ refereerde aan de cellen voor reuk die aanwezig zijn bij reptielen. Haar gesproken teksten werden geactiveerd door de aanwezigheid van publiek.

Graham Kelly speelde met perceptie door beeldmateriaal door een ventilator te laten filteren en een spiegelende zonnebril te laten weerkaatsen.

Liz Allan maake videos over verlangen en de politieke en economische interpretatie daarvan. Haar video First Contact ging over Albert Heijn-reclame en Pridest over de Gay Pride van Amsterdam.

kunstenaars

Liz Allan, Maarten Bel, Sabrina Chou, Philip Ewe, Christian Hansen, Ann Maria Healy, Roos Wijma, Hannah James, Graham Kelly, Perri MacKenzie, Machteld Rullens, Micha Zweifel