12.09.2013 - 01.12.2013

Dark Matters

Silvia B., Marc Bijl, Marielle Buitendijk, Dario D’Aronco, Jeroen Kuster, Charl Landvreugd, Dirk van Lieshout, Sandro Setola, Renie Spoelstra, Fiona Weir

De kunstenaars in Dark Matters verkennen de nevelige uithoeken van een donker universum. Ze tonen een wereld die noch utopie, noch distopie lijkt te zijn, een plek waarvan de aard zich niet meteen prijsgeeft. Wat vertelt deze wereld ons? Betekenis wordt niet gegeven. Wel ontstaat er ruimte voor reflectie op onszelf en onze eigen tijd. Universele thema’ als groei en destructie, goed en kwaad, worden verbeeld in monumentale tekeningen, sculpturen en installaties.

Sandro Setola schetst in zijn monumentale houtskooltekeningen, video-animaties en installaties een grimmige wereld. Universele thema’s zoals isolatie, destructie, groei en verval komen vaak in zijn werk terug. In zijn ruimtelijke installatie ’Retreat (I know I can’t win)’, bestaande uit een projectie van een gangenstelsel van een ondergrondse stad en een maquette, wordt somber ogende architectuur drager van ideeën over de mentale wereld.

Dario D’Aronco maakte een minimalistische geluidsinstallatie die is geïnspireerd op het werk van de Italiaanse componist Giacinto Scelsi, die vlak na de Tweede Wereldoorlog puristische muziek wilde componeren voor een nieuwe wereld. D’Aronco zoekt het beginpunt op waar het oor van de toeschouwer betekenis genereert uit een zo zuiver mogelijk geluid en een zo afwezig mogelijk beeld.

De foto’s van Fiona Weir geven hun onderwerp pas geleidelijk aan prijs. In haar foto’s van een natuurlijke omgeving of verlaten plekken is de menselijke aanwezigheid slechts zichtbaar in een schim of een spoor in het gras, daar waar cultuur en natuur zich vermengen. De melancholieke beelden lijken een existentiële eenzaamheid uit te drukken.

Silvia B. presenteert in de tentoonstelling foto’s en sculpturen waarin het circus fungeert als een wereld waarin schoonheid en weerzin, ontroering en afschuw met elkaar strijden om voorrang. In de wereld van het circus is alles mogelijk en wordt de werkelijkheid geweld aan gedaan. Wat goed is kan slecht worden en andersom. De foto’s doen soms denken aan sets uit een film noir, met een melancholieke, sombere, vervreemdende toonzetting.

Renie Spoelstra presenteert een nieuwe monumentale houtskooltekening. Takken van een boom waaien op om zicht te bieden op het duister van een diep woud. Het gaat haar niet om het vastleggen van een specifieke locatie maar om het reduceren van een concreet beeld tot een universeel concept. Ze zoekt het moment waarop er niets gebeurt maar wel al de dreiging voelbaar is van het moment ervoor of erna.

Haar belangstelling voor het sublieme bracht Marielle Buitendijk de afgelopen jaren naar driedimensionaal werk. Wiskundige grafieken liggen vaak aan de basis van haar wandreliëfs die, hoewel ze tot stand komen volgens algoritmische principes, zich voordoen als chaotische woekeringen.

De geluidsinstallatie ’Rumoer’ van Dirk van Lieshout bestaat uit putdeksels met hoorspelen en soundscapes van revoltes en bloedige opstanden in de Amsterdamse wijk Kattenburg. In zijn installaties in de openbare ruimte neemt Van Lieshout de (ongeschreven) regels van een plek als uitgangspunt en nodigt het publiek uit zich hierin te verdiepen.

Jeroen Kuster creëert met wegwerpmaterialen zelfverzonnen wezens in een combinatie van fantasie en anatomische kennis. De utopische organismen en gemuteerde dieren die voortkomen uit zijn onderzoek, hebben een vanzelfsprekendheid die de toeschouwer dwingt na te denken over de natuur en de manipulatie daarvan in het huidige tijdperk.

Charl Landvreugd is beeldend kunstenaar, voornamelijk op het gebied van beeldhouwkunst, installaties en video’s, maar ook curator en schrijver. In een aanstekelijke vormentaal met een mengeling van science fiction, futurisme, kitsch en verfijnde esthetiek, spreekt zijn sculptuur over de mogelijkheid om kleur van zijn betekenis te ontdoen en een a-politiek mensbeeld te creëren.

Het werk van Marc Bijl is een jarenlang consistent onderzoek naar de onderliggende machtsstructuren die onze hedendaagse massacultuur kenmerken. Bijl maakt gebruik van bekende logo’s en beeldelementen die direct afgeleid zijn van de jeugd- en protestcultuur. Hij zet die beeldtaal in om de machtsrelaties tussen het individu en de maatschappij te bevragen in een tijdsgewricht dat zijn naïviteit voorgoed verloren lijkt te hebben.

Matters in the Dark – educatie
Renie Spoelstra, Jeroen Kuster, Marc Bijl en Silvia B. ontwikkelden elk een project voor kunstacademiestudenten en middelbare scholieren. Studenten en scholieren onderzoeken de concepten, strategieën en technieken van de kunstenaars en werken samen aan een nieuw universum. M.m.v. Willem de Kooning Academie Rotterdam, Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag, Hogeschool voor de kunsten Utrecht en de middelbare scholen Schravenlant, Wolfert Pro en Calvijn Maarten Luther

Events
Donderdag 12 september, 20.00 uur: Opening Dark Matters

Donderdag 10 oktober, 20.00 uur: Destination Outer Space – over de oneindigheid van het heelal, afrofuturisme, en onverklaarbare fenomenen in de kosmos.
M.m.v. wetenschapsjournalist/astronoom Govert Schilling en kunstenaars Charl Landvreugd en Marielle Buitendijk.

Donderdag 14 november, 20.00 uur: The Darkness Within – over de peilloze diepten van de menselijke geest, occulte praktijken en de onbetrouwbaarheid van de herinnering. M.m.v. Silvia B. en Sandro Setola.

Ook
Vanaf 20 september heeft Dario D’Aronco een solopresentatie in De Vleeshal Middelburg. Op 4 oktober (16.00 – 18.00) wordt het werk ’Rumoer’ van Dirk van Lieshout onthuld aan het Kattenburgerplein in Amsterdam. Nog tot 3 november is de solotentoonstelling van Renie Spoelstra te zien in Rijksmuseum Twente.