Robert Breer, Paul Sharits, Cameron Jamie

Paul Sharits (1943–1993) maakte film over film: zijn onderwerpen zijn het beeldkader, de emulsie, de perforatie, de filmstrook. Epileptici stellen zich beter niet aan zijn oeuvre bloot, want Sharits bombardeert het zenuwstelsel van de kijker graag met een spervuur aan beelden. Hij begon midden jaren zestig als Fluxus-kunstenaar en stierf in 1993, maar kan toch model staan voor een hele generatie digitale radicalen, die mathematische precisie combineren met een agressieve directheid. Sharits’ doel was radicaliserende kunst te maken, of dat nu films, installaties, objecten of tekeningen waren.

Het veelzijdige werk van Cameron Jamie (1969) bestaat uit tekeningen, sculpturen, video’s en zelfs een door zichzelf gecreëerde urban legend omtrent zijn eigen persoon. Culturele uitspattingen die plaatsvinden aan de rand van onze samenleving zijn onmiskenbaar een bron van inspiratie, zoals eetmarathons, extremistische heldenverering en halloween-parades. Dit leidde onder andere tot de zeer uiteenlopende film-trilogie ‘Kranky Klaus’, ‘Spook House’ en ‘BB’. De soundtracks van deze films werden tijdens het festival live uitgevoerd. De thema’s in Jamie’s werk zijn divers, maar sociale agressie, folkloristische tradities en maatschappelijke omgangsvormen blijven de rode draad in zijn projecten.

Ooit begonnen als schilder in de traditie van Mondriaan, bouwde Robert Breer (1926-2011), een halve eeuw gestaag zijn oeuvre uit, een afwisseling van hyper-kinetische korte films en supersloom bewegende sculpturen. Van abstracte experimentele korte films, tot animatie voor kindertelevisie of een videoclip voor New Order (Blue Monday, 1988) – Breer maakt geen onderscheid tussen ernst en spel, grandioos en minuscuul. De nieuwste etappe in zijn oeuvre waren de panorama’s: meterslange kijkkasten. Breer toonde een groot aantal kinetische sculpturen en verwante kunstwerken in TENT.

Als opstapje kwam de bezoeker van 3Radicals oog in oog te staan met de wassen beeltenis van Joseph Plateau (1801-1883). De wetenschapper Plateau geldt als een verre voorloper van de animatiefilm, de op-art en vooral het experiment als levenshouding. In 1829 staarde hij even radicaal als consequent minutenlang rechtstreeks in de zon. Naar aanleiding van dit experiment construeerde Plateau een serie kleurschijven. Met de schijven creëerde hij bewegende figuren en tekeningen.

Free Radicals filmprogramma:
De filmoeuvres van Robert Breer en Cameron Jamie werden vertoond op het filmfestival. Filmmaker Yann Beauvais stelde een filmprogramma rondom het werk van Paul Sharits samen. Tevens speelde een vijftal verwante Free Radical filmcompilaties, met werk van Tony Conrad, Guy Debord, Herman Asselberghs, Luke Fowler en anderen.

lees meer

Met dank aan: galerie Obadia (Parijs), gb agency (Parijs), Cinémathèque Française (Parijs), Koninklijk Filmarchief (Brussel), Museum voor Geschiedenis van de Wetenschappen (Gent), Galerie A (Amsterdam) en Espace Gantner (Bourgogne), en aan Yann Beauvais / espace multimedia gantner – conseil général du Territoire de Belfort.

kunstenaars

Robert Breer, Paul Sharits, Cameron Jamie