Özlem Altin, Merav Artzi, Isabel Cordeiro, Elidoor Gerrits, Lina Issa, Birgit Knoechl, Tobias Laukemper, Yu Kuramoto, Renée Ridgway, Kelly Warman, Katarina Zdjelar

Katarina Zdjelar sneedt met video- en geluidswerken verschillende vormen van vertaling aan. Door zelf deel te nemen aan een cursus Nederlands ondervond zij wat het betekent zich naar een nieuwe taal te moeten voegen. Zdjelar kreeg voor dit afstudeerproject de Promotieprijs 2006.

De performance ‘Where We Are Not’ van Lina Issa was geïnspireerd door haar ervaring als migrant tussen verschillende culturen. In afwachting van een visum om naar haar geboorteland Libanon te kunnen reizen, besloot Issa een stand-in te sturen, die in haar plaats tijd met haar familie en vrienden doorbracht.

Özlem Altin onderzocht hoe objecten in personen kunnen veranderen en hoe personen (bijna) tot object worden. In haar performance en installatie functioneerde de stem van een souffleur als gids.

Elidoor Gerrits portretteerde mensen die door leeftijd of ziekte hun leefpatroon hebben moeten beperken. Met een precieze cameravoering,schilderde ze niet alleen een ontroerend beeld van de menselijke conditie, maar ook de schoonheid van kleine details.

Yu Kuramoto gaf het logo van ABN AMRO op de top van de Rotterdamse Euromast een mythische dimensie. Zij maakte een maagdelijk witte replica van dit logo, dat als baken voor de Rotterdamse bevolking opriep tot universele harmonie.

lees meer

Birgit Knoechl’s installaties suggereren met papierknipsels een wildgroei van lijnen, die haast tot leven lijken te komen. Haar inspiratiebronnen zijn gemuteerde vormen, biologische theorieën en science-fiction.

Geïnspireerd door maquettes en architectuurtekeningen, onderzocht Isabel Cordeiro hoe we ons tot ruimtelijkheid verhouden. Door elementen uit de schilderkunst en de architectuur te combineren, maakte ze geschilderde objecten die op verschillende manieren een ervaring van ruimte opriepen.

Renée Ridgway onderzocht hoe handelingen en goederen van betekenis veranderen wanneer ze onderdeel worden van het culturele of financiële uitwisselingsverkeer. Haar video-installatie maakte de kijker deelgenoot van (verdachte) handelingen rond de aankoop van goud bij een Rotterdamse bank.

Tobias Laukemper & Kelly Warman maakten gezamenlijk een film. Tegen de achtergrond van modernistische architectuur, voerden zij zichzelf op als kunstenaar, om op ironische wijze de ene utopische kunsttheoretische beschouwing na de andere te spuien.

Merav Artzi’s documentaire ‘Undercurrent’ schetste een portret van kunstenaarsinitiatief en krakersgemeenschap OT301 in Amsterdam via de verhalen die bewoners uitwisselden.

De tentoonstellingstitel ‘Wherein certain persons…’ was geïnspireerd door Boccaccio’s ‘Decamerone’, waarin vele verhalen samenkomen in een raamvertelling. Merav Artzi gebruikte Boccaccio’s raamvertelling ook als motief voor haar film.

kunstenaars

Özlem Altin, Merav Artzi, Isabel Cordeiro, Elidoor Gerrits, Lina Issa, Birgit Knoechl, Tobias Laukemper, Yu Kuramoto, Renée Ridgway, Kelly Warman, Katarina Zdjelar