The Flexible Artwork
Kunstwerken zijn flexibel, ze kunnen in verschillende contexten functioneren en zich opladen met nieuwe betekenissen. Ze zijn niet gebonden aan institutionele kaders zoals musea met hun nadruk op canonvorming of platforms voor hedendaagse kunst waar een focus op experiment en actuele relevantie de boventoon voert. Welke alternatieven zijn er binnen de tentoonstellingspraktijk die een meer flexibele benadering van de presentatie van het kunstwerk uitdragen?

In de Back Room Discussion spreken Thomas Bakker (Club Solo, Breda), Paul van der Eerden (A.VE.NU.DE.JET.TE – Institut de Carton, Brussel) en Andrew Taggart & Chloe Lewis (Museum of Longing and Failure, Bergen) over hun initiatieven die op een speelse en kritische manier omgaan met institutionele kaders en de presentatie van kunstwerken. Zo vraagt Club Solo de door hen uitgenodigde kunstenaars hun tentoonstelling zelf samen te stellen en laat het musea daar steeds met één werk uit hun collectie op reageren. Een groep kunstenaars onder de naam A.VE.NU.DE.JET.TE – Institut de Carton speelt met het idee van een ‘instituut’ en organiseert eigenzinnige tentoonstellingen in een woonhuis. Het Museum of Longing and Failure creëert, in een doorlopende dialoog met de kunstenaars, een collectie die bij elke editie groeit en zich op verschillende manieren manifesteert. De middag wordt afgesloten met een artistieke interventie door Rachel Carey geïnspireerd op het werk van Esma Yiğitoğlu dat nu te zien is in TENT. Anke Bangma (TENT) en Noor Mertens modereren de discussie.

The Back Room
Onder de titel The Back Room maakte Noor Mertens, voormalig conservator Museum Boijmans Van Beuningen, een reeks tentoonstellingen in TENT rondom de voltooide oeuvres van Paul Beckman (1946-2000), Charly van Rest (1949), Arie de Groot (1937-2016) en Esma Yiğitoğlu (1944-2009). Alle vier hebben een rol gespeeld in de Rotterdamse kunst, maar zijn onder de huidige generatie kunstenaars en publiek nagenoeg onbekend. Mertens brengt hun werk opnieuw onder de aandacht binnen de actuele programmering van TENT, en roept zo vragen op over de factoren die bepalen welke betekenis en waardering een kunstenaarsoeuvre krijgt.

Voertaal: Engels