Meten = Weten? is een educatieproject bij de groepstentoonstelling Spending Quality Time With My Quantified Self, en werd speciaal ontwikkeld voor groep 6 van OBS Het Landje in Rotterdam. Het project bestaat uit een reeks van zes bijeenkomsten, waarbij een bezoek aan TENT het startpunt vormt.

Dataverzameling
We meten onze hartslag, ons slaapritme, onze conditie en de hoeveelheid stappen die we zetten door middel van apps, digitale grafieken en draagbare meetapparatuur. Met al deze informatie leren we meer over onze prestaties, ons uithoudingsvermogen en onze identiteit. Spending Quality Time With My Quantified Self presenteert het werk van jonge kunstenaars die de intieme en complexe relaties tussen het menselijk lichaam en digitale technologie beschouwen, deconstrueren en herschikken.
In een reeks werksessies, die plaatsvinden in TENT en op school, gaan de leerlingen samen op onderzoek uit naar hun eigen ‘quantified self’. We zullen meten, wegen, registreren en elkaar volgen, en daarmee onze eigen data verzamelen. Deze informatie vormt het uitgangspunt van dit project. Maar wat kunnen we met deze informatie? Wat zegt het over ons dat we 3 uur per dag online zijn en 4971 stappen per dag zetten? Hoe ziet ons leven eruit als we de hele dag alles opmeten en bijhouden? Wat weten we dan eigenlijk? Meten = Weten? is een project dat ruim baan geeft aan experiment, creatie en discussie, waarbij de digitale wereld wordt gekoppeld aan de verbeelding.

Pleun Peters
Pleun Peters is student aan de Theaterschool in Amsterdam en studeert dit jaar af als theatermaker en docent. Vanuit haar interesse voor interdisciplinair werk maakt ze in dit project een cross-over tussen beeldende kunst en theater. Ze gebruikt het werk uit de tentoonstelling Spending Quality Time With My Quantified Self als inspiratiebron en transformeert het samen met de leerlingen in fysiek, beeldend theater en performance.

Meer informatie: judith@tentrotterdam.nl